2010. június 30. 09:19

Az idei év is szűkös esztendőnek ígérkezik a hazai autókereskedők számára - többségük úgy látja, hogy 2010-ben sem tudja növelni árbevételét, derül ki egy aktuális felmérésből. A radikálisan szűkülő kereslet miatt tavaly mintegy száz cég ment tönkre, miközben néhány kereskedő egyre nagyobb piaci részesedéshez jut. Mfor.hu tudósítás.

Az újautó-értékesítések zuhanása miatt a túlélésért küzdenek és nem látják a fényt az alagút végén a hazai autókereskedők, derül ki a PriceWaterhouseCoopers szerdán publikált, 2010. február-márciusban készült felméréséből.

Hullanak a cégek

A tanácsadó cég szerint a piacon konszolidációs folyamat zajlik: az autókereskedők száma csökken, míg néhány kereskedő egyre nagyobb piaci részesedéshez jut. A helyzet rosszabbodását jelzi, hogy 2009 végén már a kereskedők csaknem negyede mérlegelte a piacról való kivonulást – egy évvel korábban még csak négy százalék volt ez arány.

57 százalék a válság miatt megromlott pénzügyi helyzetével indokolta, hogy cége bezárását fontolgatja, 14 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy inkább más, vonzóbb befektetési lehetőségek motiválják.

Az 1000-1100 autókereskedő 5-10 százaléka meg is tette ezt a lépést, azaz mintegy száz cég húzta le tavaly a rolót a szektorban, mondta el a felmérést ismertető sajtótájékoztatón Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa.

Ötből négy cég leépített

Sok kereskedő a nadrágszíj meghúzásával próbálta túlélni az évet: 82 százaléka hajtott végre létszámleépítést, és sokan spóroltak a marketing- és reklámköltségeken is.

Lőcsei Tamás szerint leginkább a kis és közepes méretű kereskedők küzdenek a túlélésért. Az általuk követett megmaradási stratégiák igen eltérőek: egyes cégek a karbantartásra és javításra helyezték át tevékenységük súlypontját, mások a használtautó-értékesítésre összpontosítanak.  Ezt a trendet jelzi, hogy tavaly a kereskedések háromnegyedénél az összes árbevétel kevesebb mint fele jelentkezett újautó-eladásból.

2009-ben mindössze 78 590 személygépkocsit értékesítettek (a kishaszongépjárműveket is beszámítva - a szerk.) Magyarországon, ami 50 százalékos visszaesés 2008-hoz képest. Ha a forgalomba helyezett újautók számát nézzük, még nagyobb, 61 százalékos a csökkenés.



Csökkenő eladások, kisebb árrés

A kereskedőknek 88 százaléka értékesített kevesebb gépkocsit 2008-hoz képest, és mindössze 9 százalékuk számolt be növekedésről.  Folytatódott az árrés esése is: 61 százaléka nyilatkozott ilyen trendről a tavalyi évet tekintve.

Az egyéni vásárlók számának zuhanása miatt a kereskedések egyre inkább a flottaértékesítés felé próbálnak nyitni. Ennek oka, hogy a céges beszerzések az átlagosnál kisebb mértékben, "mindössze" 48 százalékkal csökkentek. A még megmaradt egyéni vevők egyébként - a hitelfelvétel szigorítása miatt - jellemzően készpénzzel fizetnek, és főleg kis- és középkategóriás autót választanak.

Még mindig borúsak a kilátások

Tovább rontja az összképet, hogy a kereskedők idei évre vonatkozó várakozásai meglehetősen negatívak. A válaszadók 98 százaléka ugyanis nem vagy csak igen kis esélyt lát arra, hogy növekedjen az árbevétele 2010-ben.

A kereskedők borúlátása nem véletlen, hiszen a negatív trendek idén is folytatódnak.  A Jato Dynamics adatai szerint január-májusban 49 százalékkal kevesebb újautót helyeztek forgalomba itthon, mint egy évvel korábban.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.