3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az idei év is szűkös esztendőnek ígérkezik a hazai autókereskedők számára - többségük úgy látja, hogy 2010-ben sem tudja növelni árbevételét, derül ki egy aktuális felmérésből. A radikálisan szűkülő kereslet miatt tavaly mintegy száz cég ment tönkre, miközben néhány kereskedő egyre nagyobb piaci részesedéshez jut. Mfor.hu tudósítás.

Az újautó-értékesítések zuhanása miatt a túlélésért küzdenek és nem látják a fényt az alagút végén a hazai autókereskedők, derül ki a PriceWaterhouseCoopers szerdán publikált, 2010. február-márciusban készült felméréséből.

Hullanak a cégek

A tanácsadó cég szerint a piacon konszolidációs folyamat zajlik: az autókereskedők száma csökken, míg néhány kereskedő egyre nagyobb piaci részesedéshez jut. A helyzet rosszabbodását jelzi, hogy 2009 végén már a kereskedők csaknem negyede mérlegelte a piacról való kivonulást – egy évvel korábban még csak négy százalék volt ez arány.

57 százalék a válság miatt megromlott pénzügyi helyzetével indokolta, hogy cége bezárását fontolgatja, 14 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy inkább más, vonzóbb befektetési lehetőségek motiválják.

Az 1000-1100 autókereskedő 5-10 százaléka meg is tette ezt a lépést, azaz mintegy száz cég húzta le tavaly a rolót a szektorban, mondta el a felmérést ismertető sajtótájékoztatón Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa.

Ötből négy cég leépített

Sok kereskedő a nadrágszíj meghúzásával próbálta túlélni az évet: 82 százaléka hajtott végre létszámleépítést, és sokan spóroltak a marketing- és reklámköltségeken is.

Lőcsei Tamás szerint leginkább a kis és közepes méretű kereskedők küzdenek a túlélésért. Az általuk követett megmaradási stratégiák igen eltérőek: egyes cégek a karbantartásra és javításra helyezték át tevékenységük súlypontját, mások a használtautó-értékesítésre összpontosítanak.  Ezt a trendet jelzi, hogy tavaly a kereskedések háromnegyedénél az összes árbevétel kevesebb mint fele jelentkezett újautó-eladásból.

2009-ben mindössze 78 590 személygépkocsit értékesítettek (a kishaszongépjárműveket is beszámítva - a szerk.) Magyarországon, ami 50 százalékos visszaesés 2008-hoz képest. Ha a forgalomba helyezett újautók számát nézzük, még nagyobb, 61 százalékos a csökkenés.



Csökkenő eladások, kisebb árrés

A kereskedőknek 88 százaléka értékesített kevesebb gépkocsit 2008-hoz képest, és mindössze 9 százalékuk számolt be növekedésről.  Folytatódott az árrés esése is: 61 százaléka nyilatkozott ilyen trendről a tavalyi évet tekintve.

Az egyéni vásárlók számának zuhanása miatt a kereskedések egyre inkább a flottaértékesítés felé próbálnak nyitni. Ennek oka, hogy a céges beszerzések az átlagosnál kisebb mértékben, "mindössze" 48 százalékkal csökkentek. A még megmaradt egyéni vevők egyébként - a hitelfelvétel szigorítása miatt - jellemzően készpénzzel fizetnek, és főleg kis- és középkategóriás autót választanak.

Még mindig borúsak a kilátások

Tovább rontja az összképet, hogy a kereskedők idei évre vonatkozó várakozásai meglehetősen negatívak. A válaszadók 98 százaléka ugyanis nem vagy csak igen kis esélyt lát arra, hogy növekedjen az árbevétele 2010-ben.

A kereskedők borúlátása nem véletlen, hiszen a negatív trendek idén is folytatódnak.  A Jato Dynamics adatai szerint január-májusban 49 százalékkal kevesebb újautót helyeztek forgalomba itthon, mint egy évvel korábban.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!