További lehetőséget rejt magában a HR hatékonyságának ellenőrzésére, az elkötelezettség mérése. A mai gazdaságra az érzelmi gazdagság jellemző, az emocionális tényezők szerepe egyre hangsúlyosabbá válik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy érzelmileg kell megfogni a dolgozókat, elkötelezetté tenni a vállalat iránt. A Hewitt ezen a területen már évek óta folytat kutatást, ami arra irányul, hogy feltérképezze, hogyan hat az elkötelezettség a munkáltató sikereire. A Németországban zajló kutatások - karöltve a Holt Value Associates pénzügyi elemző céggel - arra keresik a választ, hogy az elkötelezettség mennyire mérhető az üzleti siker a CFROI (Cash Flow Return on Investment) és a TSR (Total Shareholder Return) mutatókkal. Az eddigi eredmények azt mutatják, hogy az elkötelezettség különösen három területen - így a termelékenység / a hatékonyság, az innovativitás / a lojalitás, valamint az ügyfél elégedettség - lehet a sikeresség mércéje.
A jövőkép vizsgálatok azonban jónéhány kérdést nyitva is hagytak a HR jövőjével kapcsolatosan. Lesznek olyan HR részlegek, amelyek hátat fordítanak a változásnak és a jelenlegi állapotokat igyekeznek megtartani, míg mások megindulnak az új utak irányába. Valószínű azonban, hogy a régi, a még régebbi és az új HR még sokáig egymás mellett fog működni.
Dr. Nagy Károly, a Philips Magyarország humánpolitikai és public affairs igazgatója úgy látja, hogy az üzlet kényszeríti majd ki az optimális HR modellt. Az egyik legfontosabb kérdés továbbra is az marad, hogyan finanszírozható a HR. Ezzel szemben Dr. Bóday Pál, az OHE ügyvezető elnöke nem tart annyira a változásoktól, meggyőződése, hogy a HR területén az elkövetkezendő időben is egyidejűleg lesznek jelen olyan szervezetek, amelyeknél nem lépnek túl érdemben a személyzeti adminisztráción és - másik végletként olyanok, amelyek teljesen átalakították szakmai tevékenységüket. Ez a tendencia egyaránt érvényesül a fejlett gazdasággal rendelkező országokban, így Magyarországon is.
Lencsés Sándor, a Magyar Posta Rt. Pécsi Igazgatóságának HR koordinációs csoportvezetője úgy véli, hogy más - más tendencia és változás érvényesül majd a versenyszféra és a közigazgatás területén, ami természetesen különböző felépítésű HR modellt igényel. Mindezek mellett azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a HR szervezetek tanácsadó, szolgáltató tevékenysége kiegészül egy belső, "hatósági" munkával, tekintettel a munkavédelmi és a foglalkozás-egészségügyi feladatok ellátására.
"Nem kell attól tartanunk, hogy véget ért a HR karrierje de el kell fogadnunk, hogy új utak nyílnak meg a HR területén is" - mondta Dr. Szelecki Zsolt. A sikeres érdekében fontos a sokoldalúság, nyitottság az újra, a változásra. Nem feledkezhetünk meg arról azonban, hogy a technológia gyorsan változik és ezzel a tempóval az ember nem tudja felvenni a versenyt. A technológia fejlődésének az ember szabhat határt, az ember marad a szűk keresztmetszet. A HR szakemberek feladata tehát nem más, mint annak kialakítása, hogyan válhat az ember a változás motorjává, vagyis hogyan teremtődjék meg az egyensúly az ember és az erőforrás között - összegezte a tapasztalatokat Szelecki Zsolt.
Itt a HR vége?
A mai, korszerűnek tartott emberi erőforrás gazdálkodás az ún. HR jelenlegi működési struktúrájának végét, gyökeres átalakulását jósolják a szakma egyes szakértői. Minderről azon a konferencián esett szó, melyen Itt a HR vége címmel tartott interaktív előadást Dr. Szelecki Zsolt, a Hewitt Inside ügyvezető igazgatója. A gondolatébresztő előadás során az Országos Humánpolitikai Konferencia és Kiállítás (az OHE szervezésében) résztvevői arra keresték a választ, hogy merre és milyen irányban halad a HR. Közösen feltérképezték azokat a lehetséges alternatívákat, amelyek irányában elmozdulhat napjaink humán erőforrás tevékenysége és ennek megfelelően a HR vezetők figyelmének középpontja. A résztvevők egyetértettek abban, hogy megérett az idő a változásra, ennek jelei már érzékelhetők, fókuszváltás szükséges.