Ahogy nő a magyar társadalom rendelkezésre álló jövedelme, úgy nő immár hosszú hónapok óta a hazai kiskereskedelem. Ugyanakkor ebből nem tud minden kereskedő profitálni, mivel vannak olyan bolttípusok, amelyek éves forgalma immár több hónapja csökken. A reáljövedelmek növekedésével a fogyasztók ugyanis elfordulnak ezektől a boltoktól ugyanúgy, ahogy az úgynevezett inferior jószágoktól is. A mikroökonómiai definíció szerint ezek azok a termékek, amelynek fogyasztása csökken, ha nő a rendelkezésre álló jövedelem, ilyen például a krumpli.
Ilyen autókra járhat állami támogatás
Ilyen típusú boltok a használtcikk kereskedők is, amelyekre vonatkozó - naptárhatástól megtisztított - éves összevetésű statisztika immár hónapok óta csökken. Ráadásul nem is akármilyen ütemben. Idén júliusban például 8,8 százalékkal kevesebb terméket vásároltunk ezekben a boltokban, ha pedig a nyers, a kereskedőknél ténylegesen lecsapódó adatokat nézzük, akkor 11,6 százalékos a mínusz. Ráadásul immár negyedik hónapja csökken megszakítás nélkül ezeknek a bolttípusoknak a forgalma a KSH szerint.
Ugyanakkor a teljes kiskereskedelem feltartóztathatatlanul nő, bár a júliusi 4 százalékos plusz a januárit követő leggyengébb adat. Ugyanakkor a konjunktúra szempontjából legérzékenyebb, nem élelmiszer termékcsoport bővülése továbbra is igen imponáló, 6,7 százalékos. Ezen belül az internetes boltok forgalma 34,1, a ruházati termékeké 9,5, a számítástechnikai eszközöké 8 százalékkal bővült. Negatív irányú elmozdulást egyedül a már említett használtcikk kereskedőknél láthatunk.
A nem élelmiszereken kívül a másik két főcsoport bővülése visszafogottabb volt, az élelmiszerekből 1,7, az üzemanyagokból 2,5 százalékkal vettünk többet idén júliusban, mint egy évvel korábban.
mfor.hu