A CB Richard Ellis kiskereskedelmi rangsora az EMEA–régió (Európa, Közel-Kelet és Afrika), Ázsia, a csendes-óceáni térség és Amerika 85 vezető kiskereskedelmi piacát állítja sorrendbe az első osztályú üzlethelyiségek bérleti díja szerint. A New York-i Ötödik sugárút továbbra is a legdrágább 11 400 eurós négyzetméterenkénti éves (950 euró/hó) árral, amely 40 százalékkal magasabb, mint a második helyezett Moszkva bérleti díjai. Az amerikai és orosz városokat London, Párizs, Tokió és Hong Kong követi.
A kelet-közép-európai piacokon a lakossági fogyasztás 4-6 százalékkal nő, messze az EU-15 átlaga felett. Ez a folyamatos növekedés és a prémium szintű kereskedők azon célja, hogy megőrizzék piaci részesedésüket és bevezessék márkáikat a Közép-Kelet-Európába, tovább vonzza a kereskedőket a régióba.
A díjak nagymértékben emelkedtek Kelet-Közép-Európában, ahol a bérlők a legújabb, egyre-másra nyíló bevásárlóközpontokban egymással versenyezve szerzik meg a legjobb üzlethelyiségeket. A CBRE által megkérdezett 225 nemzetközi kiskereskedelmi cég közül 62 százalék már jelen van a régióban, és Lengyelország számít számukra a legsikeresebb piacnak, ahol már a kutatásban szereplő cégek egyharmada már jelen van.
Dinamikus bővülés várható itthon
Konthur Adrienne, a CB Richard Ellis budapesti irodájának ügyvezetője szerint "Magyarországon most várjuk az új generációs bevásárlóközpontok hullámát, ami teret ad az eddig hazánkban nem jelen levő márkáknak. Erre a kínálatbővülésre már régóta megvan a potenciális kereslet, ezért a piac dinamikus növekedésére számítunk."
"A bevásárlóközpontokkal párhuzamosan Budapest belvárosa is felértékelődik" - tette hozzá Gothard Doris, a CBRE magyarországi kiskereskedelmi ügynökségének vezetője. "A hagyományos bevásárló utcák rég várt újraéledése a küszöbön van, ami középtávon a bérleti díjak növekedésében is megmutatkozhat. A bevásárló utca fogalma ráadásul ma már nem csak a szűk értelemben vett Váci utcát fedi; ide sorolandó már például a Vörösmarty tér, a Deák Ferenc utca és az Andrássy út, aminek a potenciálját most fedezik fel a külföldi luxusmárkák."