Az európaiak 42 százaléka költ rendszeresen önmagára, ami majdnem 10 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest – derült ki a MasterCard legutóbbi felméréséből, amelyet 17 európai országban végeztek.
Bár a nők és a férfiak körülbelül ugyanolyan gyakorisággal vásárolnak élvezeti cikkeket maguknak, kétszer annyi férfi (18 százalék) van, aki 30 000 forintnál többet költ magára egy vásárlás során, mint nő (8 százalék). A megkérdezetteknek csupán kevesebb, mint harmada az, aki 6 000 forintot vagy annál is alacsonyabb összeget szán magára vásárlásonként.
Bár a férfiak a nagyobb költekezők, inkább a nők azok, akik hangulatjavítás érdekében nyúlnak a pénztárcájukhoz: a nők fele, a férfiaknak csupán harmada nyilatkozott úgy, hogy az élvezeti cikkek beszerzésével az a céljuk, hogy felvidítsák magukat. A legboldogabbak Európában a törökök lesznek a vásárlástól: a nők 67 százalék-a, a férfiak 51 százalék-a leli örömét benne, ezért nem is meglepő, hogy négy törökből három legalább havonta kedveskedik magának valamivel – derül ki a kutatásból.
Az ilyen típusú költekezés bűntudatot is okozhat, hacsak nem alkalmi jellegű. Érdekes módon a nők azok, akik nagyobb arányban érzik bűnösnek magukat élvezeti cikkek vásárlása után: 16 százalékuk gondolja azt, hogy inkább spórolnia kellett volna, míg a férfiaknál ez csupán 12 százalék. Leginkább a svéd nők érzik rosszul magukat ilyenkor (26 százalék), annak ellenére, hogy negyedannyi köztük a költekező, mint férfitársaik között. Ezzel szemben a törökök elfogadják, hogy boldogságuknak ára van, így náluk csupán 8 százalék érez bűntudatot.
A férfiak inkább élményekre, így például utazásra, szórakozásra vagy technológiai eszközökre költenek, míg a nők hajlamosabbak magazinokat, édességeket, szépészeti cikkeket vásárolni. Éppen ezért a férfiak költekezése jellemzően a szabadidős tevékenységekkel kapcsolódik össze, míg a nők számára az ilyesmi mindennapi örömforrást jelent. Leginkább a görög férfiak szomjaznak az élményekre, akik közül majdnem minden második utazásra költ. A legapróbb dolgokat pedig a román nők veszik: 57 százalékuk rúzst vagy valami más kozmetikumot vásárol magának.
Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója szerint ezekből a januári kényeztető vásárlásokból kereskedők is profitálnak belőle, hiszen fellendíti a decemberi túlköltekezés után rendszerint visszaeső forgalmat.
mfor.hu