3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A karácsonyi kiköltekezés ellenére januárban vagyunk hajlamosak többet költeni saját magunk kényeztetésére, ráadásul ez elsősorban nem is a nőkre jellemző.

Az európaiak 42 százaléka költ rendszeresen önmagára, ami majdnem 10 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest – derült ki a MasterCard legutóbbi felméréséből, amelyet 17 európai országban végeztek.

Bár a nők és a férfiak körülbelül ugyanolyan gyakorisággal vásárolnak élvezeti cikkeket maguknak, kétszer annyi férfi (18 százalék) van, aki 30 000 forintnál többet költ magára egy vásárlás során, mint nő (8 százalék). A megkérdezetteknek csupán kevesebb, mint harmada az, aki 6 000 forintot vagy annál is alacsonyabb összeget szán magára vásárlásonként.

Bár a férfiak a nagyobb költekezők, inkább a nők azok, akik hangulatjavítás érdekében nyúlnak a pénztárcájukhoz: a nők fele, a férfiaknak csupán harmada nyilatkozott úgy, hogy az élvezeti cikkek beszerzésével az a céljuk, hogy felvidítsák magukat. A legboldogabbak Európában a törökök lesznek a vásárlástól: a nők 67 százalék-a, a férfiak 51 százalék-a leli örömét benne, ezért nem is meglepő, hogy négy törökből három legalább havonta kedveskedik magának valamivel – derül ki a kutatásból.

Az ilyen típusú költekezés bűntudatot is okozhat, hacsak nem alkalmi jellegű. Érdekes módon a nők azok, akik nagyobb arányban érzik bűnösnek magukat élvezeti cikkek vásárlása után: 16 százalékuk gondolja azt, hogy inkább spórolnia kellett volna, míg a férfiaknál ez csupán 12 százalék. Leginkább a svéd nők érzik rosszul magukat ilyenkor (26 százalék), annak ellenére, hogy negyedannyi köztük a költekező, mint férfitársaik között. Ezzel szemben a törökök elfogadják, hogy boldogságuknak ára van, így náluk csupán 8 százalék érez bűntudatot.

A férfiak inkább élményekre, így például utazásra, szórakozásra vagy technológiai eszközökre költenek, míg a nők hajlamosabbak magazinokat, édességeket, szépészeti cikkeket vásárolni. Éppen ezért a férfiak költekezése jellemzően a szabadidős tevékenységekkel kapcsolódik össze, míg a nők számára az ilyesmi mindennapi örömforrást jelent. Leginkább a görög férfiak szomjaznak az élményekre, akik közül majdnem minden második utazásra költ. A legapróbb dolgokat pedig a román nők veszik: 57 százalékuk rúzst vagy valami más kozmetikumot vásárol magának.

Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója szerint ezekből a januári kényeztető vásárlásokból kereskedők is profitálnak belőle, hiszen fellendíti a decemberi túlköltekezés után rendszerint visszaeső forgalmat.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!