A szigorúbb széndioxid-kibocsátási határértéknek megfelelő gyártási technológiák alkalmazása, valamint az ESP menetstabilizátor, illetve az ABS használata együttesen erős áremelkedést eredményeznek.
A magas költségek azonban abban az esetben indokoltak, ha azok megtérülnek a járművek élettartamában, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásában és a baleseti kockázatok csökkenésében.
Az Európai Bizottság ennek érdekében szeretné elérni azt, hogy 2012-től minden új autót kötelezően szereljenek föl elektronikus menetstabilizátorral (ESP) és alacsony gördülő ellenállású abroncsokkal. Tavaly októberben a bizottság már javaslatot tett arra, hogy 2009-től tegyék kötelezővé az új autókra az ABS fékrendszert.
Várhatóan a tehergépjárművek és az autóbuszok sem mentesülnek a szigorú előírások alól.
A nehéz tehergépjárműveket például 2013-tól kellene ellátni olyan vészfékkel, amelyet a követési távolságra figyelő radar vezérel, valamint kötelező lenne a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer beépítése is.
Az EU ugyanakkor jelenleg a kilométerenként 120 gramm széndioxid-kibocsátási határérték előírását fontolgatja az autógyártók számára.
A javaslatokra az Európai Parlamentnek és a tagországoknak is áldásukat kell adniuk, mielőtt azok érvénybe léphetnének.
MTI/ Menedzsment Fórum