A Közép-Európa-Rali médiatámogatottsága és az ideérkező turizmus várhatóan jelentősebb lesz, mintha a Dakar csak érintette volna hazánkat, hiszen így nagyobb szerep jut a magyar fővárosnak és a vidéknek is.
Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium sportügyekért felelős államtitkára a pénteki "Turizmus és profit" konferencián elmondta: a bevételi tanulmány számításai szerint hozzávetőleg összesen 1000 ember alkotja majd a versenyzők csapatait, és alsó hangon is 30 ezer külföldi nézőt várnak hazánkba.
"Ha a legminimálisabb külföldi látogatók és a legkevesebb eltöltött éjszakák számát vesszük, akkor is csak az adóbevételekből 250-379 millió forintos árbevétele származhat az államnak” – mondta Ujhelyi. Sőt, szerinte ez csak töredéke annak a bevételnek, ami az itt realizált költésekből és Magyarország népszerűsítéséből hosszú távon adódik.
Ebben a konstrukcióban az a kedvező, hogy a verseny szervezője továbbra is a francia Amaury Sport Organisation (A.S.O.) marad, a költségek nagy részét (800 ezer euró), a helyreállítási költségeknek pedig az egészét ők állják, és a felelősség is az övék. Emellett a teljes szponzor- és médiahátteret is hozzák magukkal a franciák.
Szalay Balázs az A.S.O. megbízásából vezeti a Közép-Európai-Rali szervezését. Mint elmondta, Portugáliában tavaly 1 millió 20 ezer látogató volt kíváncsi a Dakarra. Ők reálisan 100 ezer látogatóra számítanak Magyarországon, és nagy médiafigyelemre.
A legnagyobb sztárok, gyárak már biztosították részvételüket a versenyen; a Eurosport három helikopterrel érkezik, és élőben követi az eseményeket - sok más nemzetközi csatorna mellett -, így a világ figyelme a szervezők szerint egy hétig Magyarországra összpontosul. Körülbelül 200 újságírót várnak.
A verseny zárt lőtereken és kijárt utakon zajlik majd, ezáltal kímélve a terepet. Egyedül a védett területeken történő áthaladásnál kell majd ügyelni arra, hogy a nézők ne tegyenek kárt semmiben. Erre 200 biztonsági őr fog vigyázni.
A rajtnál és a fontosabb állomáson - Debrecenben, Veszprémben - kiegészítő programok, koncertek, utcabálok kísérik majd a versenyt, ezzel is plusz szórakozási lehetőségeket kínálva a nézőknek. Az ötleteket és az együttműködő partnerek jelentkezését a szervezők továbbra is várják.
Pénz híján ötletek kellenek - "Balaton brand"
Ujhelyi István szerint Magyarország soha nem fogja tudni felvenni a versenyt a nagyobb vagy éppen tengerparttal rendelkező országokkal, így az egyetlen lehetőség arra, hogy felhívja magára a világ figyelmét, az ilyen típusú, nagy médiaeseménynek számító programok megszervezésében van.
A jövőben további együttműködéseket is terveznek az A.S.O.-val, amely a világ egyik legnagyobb sportrendezvény-szervező cégének számít. Jelenleg a Balaton brand erősítésére szolgáló, a tavon és környékén megrendezendő úszó-, futó-, kerékpár-, vitorlás- és lovasversenyekről folynak a tárgyalások.
"A versenyt bárki meg tudná rendezni külső segítség nélkül is, de nemzetközi szponzorok és médiatámogatók kellenek ahhoz, hogy ez jelentős külföldi érdeklődést, turisztikai bevételt generáljon" - mondta végezetül Ujhelyi.
Gábor Fanni
Menedzsment Fórum