Bár 2014 harmadik negyedévében az előzőhöz viszonyítva nem nagyon változott a használt személyautók ára, éves viszonylatban 5 százalékos volt az emelkedés. Ennek oka leginkább az év elején bevezetett vagyonszerzési illeték, mert az emiatt drágábbá vált import a belföldi kínálat árát is felnyomta.
Ez a folyamata azonban másként mutatkozott meg az egyes kategóriákban. A legnagyobb áremelkedés, közel 11 százalékos az alsó-közép kategóriában volt, őket pedig 4 százalékkal a mini- és kisautók követték. Az egyterűk, illetve a felső-közép kategória képviselői 3-3 százalékkal drágultak. Jól járt ugyanakkor az, akik kivárt ha nagykocsit vagy terepjárót szeretett volna vásárolni, ezeket ugyanis tulajdonosaik kevesebbért árulták, mint egy évvel korábban. A terepjárók esetében közel 8 százalékot lehetet spórolni ilyen módon, de a nagykocsik is 3 százalékkal kerültek kevesebbe – közölte a Használtauto.hu.
A használtautó-index, amely azt mutatja meg, hogy a válság kezdetéhez, vagyis 2009 első negyedévéhez képest hol áll most a piac, újabb rekordot döntött és 125,8 százalékon állt a harmadik negyedévben. Mivel az árak nem változtak, így ez a növekmény a gazdát cserélő járművek számában érhető tetten. A piac pezsgését jelentősen élénkítette, hogy az uborkaszezon ellenére a második negyedévi szinthez képest további 12 százalékkal bővült a használt autók importja.
A Használtautó.hu portál szerint egyelőre nem látszik jele annak, hogy a trend a következő negyedévek során megfordulna. Bár a csúcson lévő euró-árfolyam az év elejéhez képest némileg visszafogta a használtautó-importot, a behozatal volumene ismét havi 8-9000 darabra szökött, ami majdnem minden hónapban közel 40 százalékkal haladja meg a tavalyi szintet.
Az új autók piacának bővülése is 20 százalék felett jár, így az év végére a forgalomba helyezett új autók száma akár a 70 ezret is elérheti. E két tényező továbbra is kedvező hatással lesz a használtautó-piac aktivitására. Az átlagár növekedése ugyanakkor az utolsó negyedévre már akár csökkenésbe is átfordulhat, hosszabb távon ugyanis erre az értékre már nem az illeték bevezetése, hanem az a tény gyakorol hatást, hogy egyelőre még egyre idősödik a hazai személygépkocsi-állomány - áll a közleményben.
mfor.hu