636 ezer legyártott autó után a Volvo 12 éves modellciklust követően cseréli le nagy terepjáróját, az XC90-est. Nagyon ritka, hogy egy kocsi ilyen hosszú ideig a kínálatban marad, a legtöbb gyártó ugyanis 5-6 évente teljesen kicseréli modelljeit, de még ezt az időt is megfelezik egy kisebb vagy nagyobb frissítéssel.
2002-ben, amikor a Volvo XC90 megjelent, a BMW X5 és az Mercedes ML még csak az első generációiknál tartottak, 2014-ben pedig már két teljes modellváltást élt meg a két konkurens luxusterepjáró. Hogy a most leköszönő kocsi mennyire kiöregedett, azt jól jelzi, hogy belseje már szinte semmilyen rokonságot nem mutat kisebb márkatársaival.
A 7 üléses Volvo SUV ötlete még 1998-ban merült fel. A fejlesztések P28 kódnéven indultak meg az akkori Volvo S80 padlólemezén. A terv az volt, hogy minimum 50 ezer darabot tudjanak eladni a kocsiból, ezt azonban 2004 és 2007 között sikerült túlszárnyalni 85 ezres eladási darabszámokkal. Az XC90 legnagyobb piaca mi más is lett volna, mint az USA, ahol a legjobb, 2004-es évben 38,8 ezer darabot sikerült belőle értékesíteni. A kocsit 2002. január 7-én mutatták be a Detroiti Autókiállításon, és már az értékesítés megkezdése előtt 15 ezer megrendelést kaptak a Volvo értékesítők. Az XC90-es Svédország egyik legsikeresebb exportcikke lett, a legjobb években 40 millió korona értékben javította az ország kivitelét.
Az utolsó darab Göteborgban gurult le a futószalagról és ment egyenesen a szintén itt található Volvo múzeumba.
Szász Péter
mfor.hu