3p

A kormány várhatóan kedden tárgyalja a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló rendelet árufuvarozásra vonatkozó szabályainak módosítási tervezetét.

A kormány várhatóan ma tárgyalja a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló rendelet árufuvarozásra vonatkozó szabályainak módosítási tervezetét -- tudta meg lapunk. Az EU-jogharmonizáció jegyében született előterjesztés szerint a legnagyobb változás a pénzügyi előírásoknál várható, és a fuvarozók többségének
kedvezőbb helyzetet ígér.

A tervezet szerint a fuvarozói tevékenység megkezdésének és folytatásának az eddigi szabályozással megegyezően továbbra is követelménye az úgynevezett "hármas feltétel" -- jó hírnév, szakmai alkalmasság és a megfelelő pénzügyi helyzet -- teljesítése. A közösségi szabályozásnak megfelelő módosítás elfogadása az utóbbinál jelenti a legnagyobb változást.

Eszerint -- értesült lapunk -- a fuvarozással foglalkozni kívánó vállalkozás a saját tőkeerő összegét az első gépjármű esetén 9000, minden továbbinál 5000 euróban határoznák meg. Ezen összegek forintellenértéke 2,5, illetve 1,4 millió forint. Ugyanakkor megszűnne az a kötelezettség, hogy a tevékenység megkezdéséhez és folyamatos végzéséhez a cég forrásainak legalább 50 százalék saját tőkének kell lennie, mert az irányelv nem tartalmaz ilyen követelményt.

Továbbra is feltétel maradna -- az adó-, a vám- és a járulékfizetési kötelezettség teljesítése mellett -- a közlekedési hatóság által megállapított fizetési kötelezettség teljesítése is.

A jelenleg hatályos szabályozás szerint az 50 százalékos kötelezettség mellett a vállalkozónak az általa üzemeltetett jármű terhelhetőségétől függően tonnánként ötezer forint lekötött vagyoni biztosítékkal kell rendelkeznie.

Az 50 százalékos saját tőke meglétére vonatkozó előírás törlése -- az előterjesztés szerint -- a fuvarozóvállalkozók régi kérése volt. Így a tervezett módosítás következtében többségüknek kedvezőbb helyzetet teremt. A feltételek bankgaranciával, felelősségbiztosítással és kezességvállalással is teljesíthetőek akkor, ha a saját tőkekövetelmény teljesítése problémát jelent.

A jó hírnévre vonatkozó szabályozás a tervezet szerint a közúti árufuvarozási tevékenységet végző vállalkozás szakmai vezetője mellett az ügyvezetőre is kiterjed. A szakmai alkalmasságot illető képzési témakörök pedig -- beleértve a vizsgáztatási rendszert is -- az EU-konform követelmények szerint alakulna. Ez azonban csak a jogszabály hatálybalépését követően piacra lépő vállalkozásokat érintené.

A megfelelő felkészülési idő érdekében a tervezett módosítások 2001. május 1-jén lépnének hatályba. A már piacon lévő vállalkozások azonban -- az előterjesztés értelmében - csak 2002. december 31-éig kötelesek az új jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelni. Ha számukra kedvezőbb, korábban is alkalmazhatják az új elvárásokat.

A személyszállítási tevékenység közösségi előírásokkal harmonizáló szabályozása a jogalkotási program 2001. második félévi tervében szerepel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!