A kormány várhatóan ma tárgyalja a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló rendelet árufuvarozásra vonatkozó szabályainak módosítási tervezetét -- tudta meg lapunk. Az EU-jogharmonizáció jegyében született előterjesztés szerint a legnagyobb változás a pénzügyi előírásoknál várható, és a fuvarozók többségének
kedvezőbb helyzetet ígér.
A tervezet szerint a fuvarozói tevékenység megkezdésének és folytatásának az eddigi szabályozással megegyezően továbbra is követelménye az úgynevezett "hármas feltétel" -- jó hírnév, szakmai alkalmasság és a megfelelő pénzügyi helyzet -- teljesítése. A közösségi szabályozásnak megfelelő módosítás elfogadása az utóbbinál jelenti a legnagyobb változást.
Eszerint -- értesült lapunk -- a fuvarozással foglalkozni kívánó vállalkozás a saját tőkeerő összegét az első gépjármű esetén 9000, minden továbbinál 5000 euróban határoznák meg. Ezen összegek forintellenértéke 2,5, illetve 1,4 millió forint. Ugyanakkor megszűnne az a kötelezettség, hogy a tevékenység megkezdéséhez és folyamatos végzéséhez a cég forrásainak legalább 50 százalék saját tőkének kell lennie, mert az irányelv nem tartalmaz ilyen követelményt.
Továbbra is feltétel maradna -- az adó-, a vám- és a járulékfizetési kötelezettség teljesítése mellett -- a közlekedési hatóság által megállapított fizetési kötelezettség teljesítése is.
A jelenleg hatályos szabályozás szerint az 50 százalékos kötelezettség mellett a vállalkozónak az általa üzemeltetett jármű terhelhetőségétől függően tonnánként ötezer forint lekötött vagyoni biztosítékkal kell rendelkeznie.
Az 50 százalékos saját tőke meglétére vonatkozó előírás törlése -- az előterjesztés szerint -- a fuvarozóvállalkozók régi kérése volt. Így a tervezett módosítás következtében többségüknek kedvezőbb helyzetet teremt. A feltételek bankgaranciával, felelősségbiztosítással és kezességvállalással is teljesíthetőek akkor, ha a saját tőkekövetelmény teljesítése problémát jelent.
A jó hírnévre vonatkozó szabályozás a tervezet szerint a közúti árufuvarozási tevékenységet végző vállalkozás szakmai vezetője mellett az ügyvezetőre is kiterjed. A szakmai alkalmasságot illető képzési témakörök pedig -- beleértve a vizsgáztatási rendszert is -- az EU-konform követelmények szerint alakulna. Ez azonban csak a jogszabály hatálybalépését követően piacra lépő vállalkozásokat érintené.
A megfelelő felkészülési idő érdekében a tervezett módosítások 2001. május 1-jén lépnének hatályba. A már piacon lévő vállalkozások azonban -- az előterjesztés értelmében - csak 2002. december 31-éig kötelesek az új jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelni. Ha számukra kedvezőbb, korábban is alkalmazhatják az új elvárásokat.
A személyszállítási tevékenység közösségi előírásokkal harmonizáló szabályozása a jogalkotási program 2001. második félévi tervében szerepel.
Kedvezőbb pénzügyi előírások
A kormány várhatóan kedden tárgyalja a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló rendelet árufuvarozásra vonatkozó szabályainak módosítási tervezetét.