Kelet-Magyarország, valamint az ukrán és a román vásárlók meghódítására készül a jövő évben nyíló M3 Outlet Center. Az alapkőletétel szeptemberben már megtörtént, s - mint azt Varga Ágnestől, a bérbeadásért felelős GVA Robertson kiskereskedelmi ingatlan részlegének vezetőjétől megtudtuk - az építkezés az ütemezésnek megfelelően halad. Így a 2008-as karácsonyi bevásárlásokban már hangsúlyos szerephez juthat az M3-as autópálya polgári lehajtójának közvetlen közelében épülő outlet.
2-4 milliós vonzáskörzet
A helyszín jó választás, az M3 tisztes távolságra (mintegy 200 kilométerre) lesz az évek óta sikeresen működő Premier Outlets Centertől (POC - amely a jövő év tavaszán várhatóan szomszédot is kap), viszont megfelelő közelségben az ukrán és a román határhoz. Így vonzáskörzete - hasonlóan a nyugat- és észak-magyarországi lakosokat megcélzó POC-hoz - elérheti a 2-4 millió főt.
Az első ütem beruházási költsége négymilliárd forint, majd - az igényektől függően - egy második ütemben bővítésre is sor kerülhet. Az ország nyugati és keleti felének vásárlói összetétele némileg eltér, ami befolyásolhatja a bérlői összetételt is. A vezető elmondta, az outlet építését piackutatás előzte meg. Az eredmények azt mutatják, a vásárlói érdeklődés a sportos irányba hajlik, ezért az ilyen típusú márkák minden bizonnyal az átlagnál hangsúlyosabban lesznek jelen az M3-ban.
A Benettontól a JPressig
Az egység bérbeadása idén februárban kezdődött, az üzletek negyven százaléka már bérlőre is talált. Az outletekben divatos márkák közül többek között a Champion, a Benetton, a Gant, az Oui, a JPress, a Retro, a Fila, a Puma, a Converse, az Office Shoes, a Cross Jeans és a Columbia már a biztos befutók között van. Az üzleteket a bérlői igényektől függően alakítják ki. A tervek szerint hatvan, egyenként 160 négyzetméter alapterületű egységben várnák a vásárlókat, de természetesen akad márka, amely nagyobb területen szeretne megjelenni, így a boltok száma változhat.
Az M3 klasszikus outlet lesz, azaz az egész épület földszintes lesz, és minden üzletet meg lehet majd közelíteni közvetlenül a parkolóból. "Koncepcionálisan mást kínál egy outlet, mint egy bevásárlóközpont "- mondta Varga Ágnes. "Míg egy bevásárlóközpontba időtöltésként, szórakozni járnak az emberek, addig az outletekben a fő cél a vásárlás. Míg a bevásárlóközpontokban a látogatók körülbelül tíz százalékából lesz vásárló, ez az arány az outletek esetében 50-60 százalékos" - tette hozzá a vezető.
Mindenkinek sikerülhet?
Az outletek hazai térhódítására az utóbbi években jó és kevésbé szerencsés példa is akadt. A biatorbágyi POC, amely idén november 22-én adja át harmadik ütemét, szintén a klasszikus outletek közé sorolható, ellenben az autópálya túlfelén lévő GL Outlettel, ahol folyamatosan apad a bérlők száma. Utóbbi cég némileg változtatott a parkolót átölelő boltkoszorús megoldáson és egy hosszú bevásárló utcát valósított meg.
Szintén más irányba tart a POC tőszomszédságában épülő M1 Outlet Center, amelynek átadását jövő év tavaszára módosították.
Korábban a projekt fejlesztője lapunknak úgy nyilatkozott, novemberben várható a speciális outletet és bevásárlóközpontot ötvöző egység nyitása. A vállalat indoklása szerint azonban "műszaki jellegű okok", valamint a "stratégiai partner kiválasztás miatt" a dátumon változtatni kellett.
Ugyan a POC harmadik ütemének közeljövőben esedékes megnyitójára nem talált minden üzlet bérlőre, ennek ellenére az átadást nem halasztják el. Ahogy Szebenyi Miklóstól, a POC igazgatójától megtudtuk, nem egyszerű jó bérlőket találni a már több tucatnyi világmárkát felvonultató outletbe. A most érkezők között lesz a Triumph, az Office Shoes, a Marc, a Devergo és a Timberland.
Nem félnek a konkurenciától
Befolyásolhatja-e a most nyíló Arena Plaza vagy az M3 Outlet Center megjelenése a POC forgalmát? Szebenyi szerint utóbbi a távolság miatt nem releváns számukra, előbbi miatt pedig fájjon inkább a fővárosi bevásárlóközpontok, a Westend City Center és az Árkád feje.
"Még drukkolunk is a most épülő luxusmárkákat felvonultató áruházaknak, hiszen így egyértelművé válik a fogyasztók előtt, hogy az outleteket jellemző árak valóban jutányosak az adott termékekért és világmárkákért" - fogalmazott Szebenyi Miklós.
Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum