Szlovák-magyar 1,1 millió
„A jelenleg is zajló átrendeződés dinamikáját jól jelzi, hogy míg 2006-ban 300 ezer járművet gyártottak Magyarországon és Szlovákiában, addig ez a szám 2012-re majdnem megnégyszereződött és 1,1 millió darabra emelkedett. A pozitív tendencia fenntartásához mind Magyarországon, mind pedig a régióban kulcsfontosságú szerepe van a szaktudásnak, az innovációs potenciálnak és a K+F kapacitásoknak, mivel a meglévő költségelőnyökre támaszkodva már aligha lehet további növekedést elérni” – hangsúlyozta Armin Krug, a PwC Magyarország autóipari vezetője a Győrben tartott Regionális Autóipari Konferencián.
A PwC „Autóiparral a növekedés sztrádáján – Autóipari trendek a szlovák-magyar tengelyen” című tanulmánya, mely a Magyarországi, Szlovák és Globális Vezérigazgató Felmérések válaszai alapján készült, megállapítja: iparági szakértők egyetértenek abban, hogy a járműgyártás hatalmas tudástömeget akkumulál, melynek egyre nagyobb szerepe lesz a jövőben. Kiváltképp fontos a képzett munkaerő biztosítása, mivel ez már ma is hiánycikk a nagy autóipari fellegvárakban, mely a fejlődés komoly gátja lehet.
„A felsőoktatási intézményeknek intenzíven be kell kapcsolódniuk a vállalati kutatás-fejlesztési folyamatokba, valamint a szakember utánpótlásba. A műszaki képzést nyújtó intézményekben látunk már erre pozitív példákat, úttörő ebben az Audi tanszékcsoport a győri Széchenyi István Egyetemen, de a jövőben hasonlóan növekedni fog a Kecskeméti Főiskola GAMF karának szerepe is a járműipari képzésben” - tette hozzá Armin Krug.
A termékinnováció a jövő
„Szlovákia gépjárműipari vonzerejében kétség kívül nagy szerepet játszanak a költségelőnyök, amit azonban egyre inkább felvált a termékinnováció, a hozzáadott tudásérték növelése, és a helyi K+F tevékenység beépülése az értékláncba. A fejlesztési folyamatban a kutatóintézetek és az egyetemek is aktívan részt vesznek” – mondta Jens Hörning, a PwC Szlovákia autóipari vezetője.
A PwC tanulmánya szerint Magyarország és Szlovákia alapvetően hasonló helyzetben van a gépjárműipari vállalatok vonzóképessége szempontjából. A tudásalapú hozzáadott érték emelése a növekedési stratégiák egyik domináns eleme lesz a közeljövőben. Érdemes kiemelni, hogy bár a vállalatvezetői prognózisok rövid távon nem tanúskodtak kitörő optimizmusról, középtávon mindenképpen van esély a növekedésre és a kapacitásnövekedésre, főleg Magyarország esetében. E mögött elsősorban a felfutó nagyberuházások állnak.
Hiányzik az összehangoltság
Armin Krug szerint Magyarország jelenlegi helyzetén egy átfogó autóipari stratégia lendíthetne: „A magyarországi autóipari cégekkel együttműködve azt látjuk, hogy minden egyes szereplőnek van valamilyen elképzelése a fejlődésről, innovációról, viszont ezek nincsenek összehangolva, nincs egy jól átgondolt és több oldalról is támogatott, hosszú távon is fenntartható stratégia az iparág számára. Ennek megalkotása alapvető fontosságú lenne a közeljövőben.”
A növekedési kilátásokkal kapcsolatban a PwC tanulmánya megállapítja: Magyarországon és Szlovákiában a gépjárműipar a felülteljesítők közé tartozott 2012-ben és várhatóan meg is tudja tartani húzószerepét, ezt várják legalábbis az iparág legjelentősebb vállalatainak vezérigazgatói. Ez köszönhető annak is, hogy a kormányok által erősen támogatva van a szektor. Ugyanakkor fontos megjegyezni azt is, hogy világszinten az autóipari cégek vállalatvezetőinek prognózisa a gazdasági kilátásokról az elkövetkező 12 hónapra évről évre egyre szélsőségesebb kilengést mutat a többi iparághoz képest. Ez megerősíti azt a tényt, hogy a gépjárműiparra jellemző gazdasági ciklikusság alapvetően meghatározza majd a magyar és szlovák kilátásokat is.
mfor.hu