Két hete tartja lázban a piacokat a mára beharangozott sajtótájékoztató. Piaci pletykák egy új Facebook-telefon bejelentését is elképzelhetőnek tartották, ám kiderült, mégsem erről van szó.
A Marketwatch tudósítása szerint Mark Zuckerberg a Facebook "három pilléréről" beszélt: a hírfolyamról, az idővonalról és a grafikus keresőről (Graph Search). Utóbbi a várva várt bejelentés, és az újdonság.
Zuckerberg szerint ez a kereső más lesz, mint a hagyományos keresők, hiszen válaszként nem egy linket, hanem magát az információt fogja kidobni, amit a felhasználó keres. A kereső elsősorban majd személyekre, érdeklődési körökre, fotókra és helyszínekre fog fókuszálni.
Az alapító szerint ez az új kereső a Facebookon belüli keresésről szól. A Marketwatch tudósítása szerint úgy tűnik, a Google-nek nem kell tartania az újítástól. "Öröm az ürömben", hogy egyelőre még csak béta verzióban fut a szolgáltatás, viszont pár héten belül a teljes nyilvánosság számára is elérhető lesz a szolgáltatás. Találatokat viszont úgy tűnik, nemcsak a Facebook birodalmon belülről tud szolgáltatni, hiszen az újításban a cég partnere a Bing lett. Korábban egyébként még a Yahoo!-t is emlegették a Facebook partnereként egy esetleges új kereső fejlesztésében.
A mobilos verzióra vonatkozó újságírói kérdésre Zuckerberg elmondta: még számukra is nehéz meghatározni, hogy mennyi időbe telik ennek elkészítése. A saját új keresővel kapcsolatban megjegyezte, hogy a Microsofttal vannak szoros együttműködésben, ami már rávilágít a különbségre a Graph Search és a webes keresők között. A Google-ről pedig megjegyezte: "szeretnénk együtt dolgozni a Google-lel. Mindegyik webes keresőcéggel együtt akarunk dolgozni".
A piac csalódott
A piac úgy tűnik, nem fogadta kitörő örömmel a bejelentést, hiszen a Facebook-részvények árfolyama a sajtótájékoztató első perceinek 0,4 százalékos plusza után az esemény végére 2,4 százalékos mínuszt szedett össze (a csökkenés pedig még azt követően is tart). Mindez azzal magyarázható, hogy a piac szerint ez az új rendszer nem jelenthet jelentősebb új bevételi forrást. Ez utóbbinak megfelelne egy igazi webes kereső indítása, bár ez az újítás akár egy első lépés is lehet a felé vezető úton - erre egyébként maga Zuckerberg is utalt burkoltan a bejelentéskor. "Szeretném érzékeltetni, hogy még mennyire az út elején járunk".
Az árfolyam esésében még az is szerepet játszat, hogy a sajtótájékoztatóval egyidőben jelent meg egy friss elemzés, mely szerint decemberben csak az Egyesült Államokban 1,4 millió aktív felhasználót veszített el a Facebook.
mfor.hu