2001. február 20. 11:00

Nem is sejti a Napsterre, vagy valamelyik másik fájlcserélő rendszerre feliratkozó zenerajongó, hogy ezzel baráti kapcsolatait (IM) és szórakozási szokásait a széles világ közvéleménye elé tárja.

Nem is sejti a Napsterre, vagy valamelyik másik fájlcserélő rendszerre feliratkozó zenerajongó, hogy ezzel baráti kapcsolatait (IM) és szórakozási szokásait a széles világ közvéleménye elé tárja.

"Ha egy P2P szolgáltatást használsz, olyan, mintha kitennéd CD gyűjteményedet az utca közepére." - vélekedik Jason Catlett, a Junkbusters spam ellenes csoport elnöke. A figyelmeztetés nem is alaptalan, hiszen számos marketinges és on-line hirdető máris igen agresszíven vetette be magát az IM marketing világába.

Míg a felfedett CD gyűjtemény meglehetősen jól körülhatárolja, milyen marketinges üzenetekre fogékony a kiválasztott "áldozat", a legtöbb fájlcserélő tartozékát képező üzenő rendszeren (IM,instant message) azonnal megfelelő ajánlat is küldhető nekik.

A nagy online hirdetési hálózatok, mint a DoubleClick, vagy az Engage egyelőre még csak kívülről figyelik az eseményeket, számos cég viszont máris belevetette magát az adatok közti guberálásba. A téma már jóval több, mint kuriózum: Máris több vállalkozás bombázza exkluzív ajánlatokkal, extra számokkal, előadói webhelyekkel a P2P hálózatokhoz csatlakozó rajongókat.

Az internet és a felhasználók szabadságát védők nem fogadták kitörő lelkesedéssel az új marketing megoldást. A kéretlen IM szerintük ugyanis ugyanabba a kategóriába tartozik, mint a kéretlen email, a rosszhírű spam.

Máshogy látja a kérdést a nemrég piacra lépett A.D.D. Marketing. Matt Wexler online marketing manager szerint a zeneipar érdeklődése egyre nő a módszer iránt, miközben a megcélzott zenerajongók annak ellenére nem tiltakoztak a kapott ajánlatok ellen, hogy előtte semmiféle elfogadó (opt-in) nyilatkozatot nem tettek.

Az IM marketing fogadtatása még messze nem egyértelmű. Míg egyes IM alkalmazásokat gyártó cégek külön szűrők beépítésével próbálják meg kizárni az illetlen betolakodókat, akadnak szakértők, akik úgy gondolják, hogy a módszer nem tolakodóbb, mint a kívánt tartalom elé kiugró (pop-up) reklám ablakok.