A Galileo rendszerbe másfél milliárd eurót fektetne az EU, hogy létrehozásával megtörje a már működő amerikai navigációs rendszer, a GPS egyeduralmát. A műholdas hálózatnak 2012-ben már működnie kellene, a megvalósítással megbízott konzorcium azonban késik a beruházással.
A miniszterek most tulajdonképpen megfenyegették az eddig megbízott konzorciumot: lehetőségként felvetették, hogy új tendert írnak ki az európai navigációs rendszer megvalósítására. Kérdés, hogy milyen szerepet kapna abban a Galileo létrejötténél eddig bábáskodó számos nagy európai cég, többek között az Inmarsat, az EADS, a francia Thales és Alcatel vagy az olasz Finmeccanica.
Egyes hírek szerint a konzorcium spanyol résztvevője, a Hispasat gördít akadályokat az előkészületek menetrend szerinti folytatása elé.
Az Európai Parlament már tavaly szeptemberben sürgette a cégeket. A képviselők arra szólították fel az EU-tagországok kormányait képviselő tanácsot és az Európai Bizottságot: biztosítsák, hogy ne szenvedjen további késedelmet a projekt.
A Galileo-program célja egy polgári hasznosítású, világméretű műholdas rádiónavigációs rendszer létrehozása, amely helymeghatározáson alapuló szolgáltatásokat nyújt majd. Ezeket mindenekelőtt a közlekedés, a mezőgazdaság, a környezet- és katasztrófavédelem, valamint a határvédelem területén lehetne felhasználni.
Az állásfoglalás szerint "a Galileo az első olyan európai infrastruktúra, amelyet az európai közösség kezel, ezért új kihívásokat jelent mind szabályozási, mind finanszírozási szempontból". A Galileo a képviselők szerint stratégiai projekt, és nagy lehetőségeket kínál a kis és közepes vállalatok számára is.
MTI/Menedzsment Fórum