2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A szerb kormány döntése nyomán több hónapos késéssel kezdik el építeni a magyar határtól Nyugat-Szerbiába vezető Horgos-Pozega autópályát, ha egyáltalán elkezdik.

A kabinet telefonos értekezletet tartott, s úgy döntött, hogy három hónappal kitolja azt a határidőt, ameddig a koncessziós pályára megbízást kapott, az Alpina osztrák cég vezette konzorciumnak be kell szereznie a teljes építkezésre szóló bankgaranciát. Ennek március 31-ig kellett volna megtörténnie, s ha nem módosítanak a határidőn, akkor a szerződés érvényét veszítette volna.

Az Alpina a Deutsche Bankot kereste meg, s az vállalta is a bankgarancia megadását, de csak az év végére. A konzorcium ekkor azt kérte, hogy április 1-én elkezdhesse a munkálatokat, amelyeket ebben az évben teljes mértékben maga finanszíroz. Ebbe - a konstrukció bizonytalansága miatt - a szerb kormány nem egyezett bele, bár Vojislav Kostunica miniszterelnök és a mögötte álló miniszterek nagyon pártolták.

A három hónapos határidő-meghosszabbítást a koncesszió birtokosa elfogadta, s a Deutsche Bank is ígéretet tett rá, hogy a módosított határidőre kidolgozza a hitelkonstrukciót.

Az új pálya összességében mintegy 350 kilométer hosszú lesz, amelyből már kész van egy 90 kilométeres, Belgrád és Újvidék közti szakasz. Meg kell még építeni az M5-ös végpontjától, a horgosi határátkelőtől Újvidékig tartó 118 kilométeren a bal pályát, valamint a teljes, Belgrád és Pozega közti, 148 kilométeres pályát.

A tervet rengeteg bírálat érte Szerbiában. Sokan azért kritizálják, mert az autópálya "a semmibe", Nyugat-Szerbia egy kevéssé fejlett körzetébe vezet. Szerintük a Szerbiát észak-déli irányban átszelő autópályát kellene befejezni, tehát a Horgos-Belgrád szakasz mellett elkészíteni a Nistől a déli határig tartó részt is. Ennek hiányában ugyanis Szerbia hamarosan megszűnhet fontos európai tranzitútvonal lenni.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!