3p

Készül a MÁV csoport stratégiája, amely 2030-ig határozza meg a cégcsoport, illetve a magyar vasút működésének irányvonalát - mondta az MTI-nek Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Az időtáv egyrészt az Új Széchenyi Terv távlatát, másrészt a vasúti fejlesztések, beruházások, eszközök élettartamát veszi figyelembe.

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a  közúti közösségi közlekedést nem alárendelni kell a vasútnak, hanem összehangolni a két közlekedési álágazatot. A közösségi közlekedésnek az egyéni közlekedés a versenytársa - szögezte le.

Szarvas Ferenc elmondta, hogy a MÁV csoport működésében megteremtik a teljesítményelvű értékelést, de fontos figyelembe venni azt a tényt is, hogy a különböző vállalati intézkedések bevezetése és a menedzsment eszközök alkalmazása önmagában még nem elegendő a vasút szinten tartásához, fejlesztéséhez.

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte: már rövid távon is feladatuknak tekintik az utazási igényekhez igazodó kínálati ütemes menetrend struktúra kialakítását, az utas komfort, szolgáltatási színvonal növelését. A budapesti és az elővárosi vonalak ugyancsak kiemelt kérdést jelentenek, ezért van jelenleg is napirenden a vasút és a főváros együttműködése. Ami pedig az ingatlanokat illeti, az önkormányzatokkal  közös megoldások keresése szükséges országos szinten.

A vasúti pályák állapotával kapcsolatban Szarvas Ferenc elmondta, hogy a pályák 50 százalékán a közlekedésbiztonság szem előtt tartása miatt lassújel korlátozás alatt áll. A lassújelek feloldásához szükséges beruházásokhoz több 10 milliárd forintra lenne szükség.

Az európai uniós forrásokat elsősorban a pályahálózat fejlesztésére kívánják koncentrálni, a közösségi fejlesztési források Európa vasúti fővonalaira koncentrálódnak. A gördülőállományra azonban lehetséges különböző piaci források igénybe vétele is.

A MÁV-csoport a 2010-es évet mintegy 40 milliárd forint veszteséggel zárja. A MÁV Zrt. - az előzetes adatok alapján - 43,1 milliárd forint veszteséggel működött a pályavasúti és központi szolgáltatásokból, a vasúti személyszállítást lebonyolító MÁV-START Zrt. 211 millió forint, a vontatást végző MÁV-Trakció Zrt. 1,64 milliárd forint, a járműkarbantartással foglalkozó MÁV Gépészet Zrt. 107 millió forint mérleg szerinti nyereséget könyvelhet el.

Az utas szám, illetve utaskilométer tekintetben a 2010 évi előrejelzés néhány százalékos csökkenést mutat, a MÁV-nál optimistán tekintenek a jövőbe, bíznak elképzeléseik helyességében és már rövid távon érezhető hatásában, ezért a tendencia megfordulását és az utasok számának kis mértékű emelkedését, az elégedettségi szint javulását várják - hangsúlyozta Szarvas Ferenc.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!