A hosszas koalíciós alkuk után a nyári szünet előtti utolsó napon parlamenti áldást kapott közbeszerzési kiírás szerint a 3,5 tonnásnál nagyobb gépjárművek és járműszerelvények számára 2009. január 1-jétől vezetnék be az elektronikus díjfizetést a sztrádákon. A szocialisták most mégis változtatnának: csak a nagyobb, azaz a 7,5 tonna feletti járművekre szeretnék alkalmazni, mondván, ez a kis- és középvállalkozásokat kevésbé érintené.
Másrészt az ED-rendszert a tervezettnél két évvel később, csak 2011-ben léptetnék életbe. Ezt a biztonságos bevezetéssel magyarázzák, és cáfolják, hogy ennek bármi köze is lenne a következő, 2010-ben esedékes parlamenti választásokhoz. Információink szerint minderről kőkemény vita van, és egyelőre nincs politikai konszenzus, mikor és milyen díjak legyenek.
A pályázati dokumentációból egyebek között az is kiderül, hogy a 2009-től startoló elektronikus útdíjrendszer közel 6300 kilométert érintene. Ez azt jelenti, hogy a díjköteles hálózat összhossza többszöröse lenne a jelenleginek.
A tervezet szerint például a 12 tonna feletti járművek után kilométerenként 44 forintot kellene fizetni. Ez mintegy kétharmada az osztrák tarifának. Ám, amíg ezek a teherautók itthon jelenleg háromezer forintért kilométerlimit nélküli napi jogosultságot vásárolhatnak, addig ez az összeg durván 70 kilométerre lesz elég, értesült a Világgazdaság.