6,63 millió internet-előfizetés volt Magyarországon az idei év első negyedében, ez közel 1 millióval több, mint a tavalyi év hasonló időszakában, és 157 ezerrel haladja meg az előző negyedév adatát. Az előfizetések túlnyomó többsége, 63,1 százaléka mobil volt, amely az okostelefonok terjedésének is köszönhető.
A kábelhálózatos 17,5, az xDSl 11,6 százalékos vitt el a teljes hazai piacról, míg az egyéb előfizetések, amelyek közé tartozik pl. az optikai internet, 7,7 százalékos részarányt tud magáénak.
Az internet-szolgáltatásból származó árbevétel 1,3 százalékkal nőtt és elérte a 41 milliárd forintot. Hogy a bevétel közel nem nőtt olyan mértékben, mint az előfizetések száma, az a számos akciónak, illetve a díjak mérséklődésének tudható be. A piac egyébként folyamatosan koncentrálódik, az előfizetések 93 százalékát 7 szolgáltató biztosítja, azonban ez egyre élesedő versenyben komoly fejlődés tapasztalható. Ennek köszönhető többek között az árak mérséklődése is.
Egyre többet mobilozunk
A mobiltelefon-előfizetések száma 11,6 millió volt az első negyedévben, ez elhanyagolható mértékű növekedést jelent, ugyanakkor ezen belül egyre nő a havidíjas és csökken a feltöltőkártyás csomagok száma. A mobil-előfizetések száma négyszerese a vezetékeseknek.
A hanghívások időtartama meghaladta a 4,6 milliárd percet, ami 4,6 százalékos növekedést jelent. Az indított hívások száma 1,9 milliárd volt, míg egy előfizetésre közel 400 percnyi beszélgetés jutott. Míg az SMS és MMS küldés egyre kevésbé népszerű, az adatforgalom 26 százalékkal nőtt és meghaladta a 9 ezer terabájtot.
Hogy az üzenetküldés milyen ütemben tevődik át a hagyományos SMS-ről a különböző, csupán adatforgalmat generáló megoldásokra, arra az üzenetküldő applikációk népszerűségének alakulása is rámutat.
Szász Péter
mfor.hu