A kutatás központi kérdésköre természetesen az internetes médiatulajdonosok reklámpiaci bevételekkel kapcsolatos tapasztalatai és várakozásai. A félévente lezajló megkérdezések pontos képet adnak a várakozások teljesüléséről is.
Tavaly júniusban a médiatulajdonosok 1,8 -2 milliárd forint nettó (befolyó, ügynökségi jutalékokkal, kedvezményekkel csökkentett) reklámkiadást vártak a 2003-as év online média piacától. A felmérés tapasztalatai szerint a következő évre vonatkozó várakozások rendszerint magasabbak a megvalósuló kiadásoknál. 2003 nyarán az idei évre prognosztizált eredmények (immáron az első fél év tapasztalatait is számításba véve) már csak 1,5 -1,8 milliárd forintról szólnak. A 2002-re becsült 1,3 -1,5 milliárd forinthoz képest ezek az adatok a piac 18-20%-os bővülését vetítik előre az év végéig.
Általánosságban elmondható, hogy a csodaváró hangulat mára eltűnt a felmérésekből, a várakozások és a végül megvalósuló kiadások közötti különbség csökkenő tendenciát mutat.
A legtöbb válaszadó az FMCG szektort jelölte meg a növekedés húzóerejeként, de az elköltött forintokból továbbra is jelentős a részesedése a telekommunikációs iparnak, a bankszektornak, valamint az autóipar szereplőinek. A bevételek leginkább az informatikai iparágban maradtak el az utóbbi időszakban, bár sokak szerint ezen a területen pozitív változások tapasztalhatóak. Érdekes, hogy az autóipart és a bankszektort az internetes médiakiadások szempontjából legalább annyian sorolták a visszaeső, mint a növekvő részaránnyal rendelkezők táborába. Ez nem a kiadások csökkenését, sokkal inkább a kampányok során használt médiafelületek közötti átrendeződést jelzi.
A médiatulajdonosokhoz reklámbevételeik mintegy fele az online ügynökségeken keresztül érkezik, a klasszikus ügynökségek és azok online részlegei a kiadások egyharmadát, a közvetlen ügyfelek pedig mintegy 15 %-át teszik ki. A hatékony reklámeszközökkel kapcsolatos trenddel kapcsolatban megoszlik a médiatulajdonosok véleménye, az azonban egyértelműen megállapítható, hogy a nagyobb méretű hirdetések kapcsán további növekedés várható. A megkérdezettek szerint szintén komoly hangsúllyal szerepelnek a médiatervekben a felbukkanó és a pop-under hirdetések, valamint a szponzorációk.
A jövőre nézve a médiatulajdonosok várakozásai pozitívak, további jelentős bővülést várnak a piactól, azonban ezek a várakozások már sokkal inkább a realitás talaján mozognak, mint a korábbi években.
Az Online Média Jövőkép Felmérést a red-stars 2001. őszén indította újtára. A felmérés célja, hogy rendszeres időközönként - legalább félévente - átfogó képet adjon az internetes reklámpiac változásairól, elsősorban a médiatulajdonosok szemszögéből. A felmérésben általában 12-15 internetes médiatulajdonos vesz részt, melyek együttes piaci részesedése - saját és a red-stars becslései szerint - eléri a 90%-ot. Az Online Média Jövőkép Felmérés elsősorban véleményekre, becslésekre, várható trendekre kérdez rá, és a piac egy szegmensének attitűdjeit tükrözik, így eredményei nem tekinthetőek reprezentatívnak.
Kétmilliárdos online reklámpiacot várnak
Az idei évben mintegy 18-20 százalékkal bővül a nettó online médiaköltés - derül ki a red-stars által immáron harmadik éve a médiatulajdonosok körében elvégzett felmérésből.