3p

Az idei évben mintegy 18-20 százalékkal bővül a nettó online médiaköltés - derül ki a red-stars által immáron harmadik éve a médiatulajdonosok körében elvégzett felmérésből.

A kutatás központi kérdésköre természetesen az internetes médiatulajdonosok reklámpiaci bevételekkel kapcsolatos tapasztalatai és várakozásai. A félévente lezajló megkérdezések pontos képet adnak a várakozások teljesüléséről is.

Tavaly júniusban a médiatulajdonosok 1,8 -2 milliárd forint nettó (befolyó, ügynökségi jutalékokkal, kedvezményekkel csökkentett) reklámkiadást vártak a 2003-as év online média piacától. A felmérés tapasztalatai szerint a következő évre vonatkozó várakozások rendszerint magasabbak a megvalósuló kiadásoknál. 2003 nyarán az idei évre prognosztizált eredmények (immáron az első fél év tapasztalatait is számításba véve) már csak 1,5 -1,8 milliárd forintról szólnak. A 2002-re becsült 1,3 -1,5 milliárd forinthoz képest ezek az adatok a piac 18-20%-os bővülését vetítik előre az év végéig.

Általánosságban elmondható, hogy a csodaváró hangulat mára eltűnt a felmérésekből, a várakozások és a végül megvalósuló kiadások közötti különbség csökkenő tendenciát mutat.

A legtöbb válaszadó az FMCG szektort jelölte meg a növekedés húzóerejeként, de az elköltött forintokból továbbra is jelentős a részesedése a telekommunikációs iparnak, a bankszektornak, valamint az autóipar szereplőinek. A bevételek leginkább az informatikai iparágban maradtak el az utóbbi időszakban, bár sokak szerint ezen a területen pozitív változások tapasztalhatóak. Érdekes, hogy az autóipart és a bankszektort az internetes médiakiadások szempontjából legalább annyian sorolták a visszaeső, mint a növekvő részaránnyal rendelkezők táborába. Ez nem a kiadások csökkenését, sokkal inkább a kampányok során használt médiafelületek közötti átrendeződést jelzi.

A médiatulajdonosokhoz reklámbevételeik mintegy fele az online ügynökségeken keresztül érkezik, a klasszikus ügynökségek és azok online részlegei a kiadások egyharmadát, a közvetlen ügyfelek pedig mintegy 15 %-át teszik ki. A hatékony reklámeszközökkel kapcsolatos trenddel kapcsolatban megoszlik a médiatulajdonosok véleménye, az azonban egyértelműen megállapítható, hogy a nagyobb méretű hirdetések kapcsán további növekedés várható. A megkérdezettek szerint szintén komoly hangsúllyal szerepelnek a médiatervekben a felbukkanó és a pop-under hirdetések, valamint a szponzorációk.

A jövőre nézve a médiatulajdonosok várakozásai pozitívak, további jelentős bővülést várnak a piactól, azonban ezek a várakozások már sokkal inkább a realitás talaján mozognak, mint a korábbi években.

Az Online Média Jövőkép Felmérést a red-stars 2001. őszén indította újtára. A felmérés célja, hogy rendszeres időközönként - legalább félévente - átfogó képet adjon az internetes reklámpiac változásairól, elsősorban a médiatulajdonosok szemszögéből. A felmérésben általában 12-15 internetes médiatulajdonos vesz részt, melyek együttes piaci részesedése - saját és a red-stars becslései szerint - eléri a 90%-ot. Az Online Média Jövőkép Felmérés elsősorban véleményekre, becslésekre, várható trendekre kérdez rá, és a piac egy szegmensének attitűdjeit tükrözik, így eredményei nem tekinthetőek reprezentatívnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!