3p

Három hónap alatt felére zsugorodott a PricewaterhouseCoopers (PwC) által legjobbnak tartott európai internetes cégek értéke.

A legjobb és a legrosszabb teljesítmények közötti különbség jelentősen nőtt. A részvények mélyrepülése meglepő módon csak növelte a vállalatok marketingköltekezési kedvét, az idén viszont már a hirdetési politika felülvizsgálatára lehet számítani.

Az európai internetes szektor cégeinek piaci értéke 2000 utolsó negyedében a felére, összesen mintegy 100 milliárd dollárra apadt -- áll a PricewaterhouseCoopers legfrissebb felmérésében. A PwC negyedévente 150, tőzsdén jegyzett, mértékadónak tartott európai vállalatot vesz górcső alá. A "válogatott" az elmúlt év utolsó három hónapja alatt teljesítményével alulmúlta a FTSE--100, a Nasdaq és a TechMARK indexet is.

A felmérésből kiderül, hogy a vállalatközi (B2B) internetes kereskedelemmel foglalkozó cégek földcsuszamlásszerű, 51 százalékos értékcsökkenést szenvedtek el. A lakossági e-kereskedők (B2C) részvényeinek árfolyama ezzel szemben jobban tartotta magát, csupán 38 százalékot zuhant. Az elektronikus kereskedelmi piacon elkezdődött nagyfokú átrendeződés jele, hogy a legjobban teljesítő cégek közel háromszorosára emelték tőkeértéküket, a legnagyobb vesztesek viszont gyakran 75 százalékot is estek.

Németország Európán belüli vezető szerepe csökkent, hiszen a PwC 150-es listájának összesített értékén belül a korábbi 45 helyett már csak 35 százalékot képviselnek a német vállalatok részvényei.

A szektorban a korábbi 41 százalékról 28-ra csökkent a nyereséges cégek aránya, és 20-ról 23-ra nőtt az egy éven belül pénzügyi nehézséggel várhatóan szembenéző vállalatok száma.

Kevin Ellis, a PwC üzlettársa szerint az adatok tükrében figyelemre méltó, hogy az internetes cégek elsősorban nem pénzügyi helyzetük megszilárdítására, hanem arra összpontosítanak, hogy a piaci konszolidációból ne maradjanak ki. A múlt évben nagy visszhangot kiváltó számos internetes cégcsődre a nadrágszíj-politika lett volna logikus lépés. Ezzel szemben a vizsgált vállalatok 11 százalékkal növelték marketingköltségeiket, melyek összességében már 150 százalékát adják az éves nyereségnek. A profitot termelő egyre kevesebb dot.com cégnél viszont megfigyelhető, hogy a nagyszabású hirdetési kampányok helyett a célzott reklámok felé fordultak. A PwC szakértői szerint ez a jelenség 2001-ben a szektor egyik általános jellemzője lehet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!