2001. február 12. 11:00

Három hónap alatt felére zsugorodott a PricewaterhouseCoopers (PwC) által legjobbnak tartott európai internetes cégek értéke.

A legjobb és a legrosszabb teljesítmények közötti különbség jelentősen nőtt. A részvények mélyrepülése meglepő módon csak növelte a vállalatok marketingköltekezési kedvét, az idén viszont már a hirdetési politika felülvizsgálatára lehet számítani.

Az európai internetes szektor cégeinek piaci értéke 2000 utolsó negyedében a felére, összesen mintegy 100 milliárd dollárra apadt -- áll a PricewaterhouseCoopers legfrissebb felmérésében. A PwC negyedévente 150, tőzsdén jegyzett, mértékadónak tartott európai vállalatot vesz górcső alá. A "válogatott" az elmúlt év utolsó három hónapja alatt teljesítményével alulmúlta a FTSE--100, a Nasdaq és a TechMARK indexet is.

A felmérésből kiderül, hogy a vállalatközi (B2B) internetes kereskedelemmel foglalkozó cégek földcsuszamlásszerű, 51 százalékos értékcsökkenést szenvedtek el. A lakossági e-kereskedők (B2C) részvényeinek árfolyama ezzel szemben jobban tartotta magát, csupán 38 százalékot zuhant. Az elektronikus kereskedelmi piacon elkezdődött nagyfokú átrendeződés jele, hogy a legjobban teljesítő cégek közel háromszorosára emelték tőkeértéküket, a legnagyobb vesztesek viszont gyakran 75 százalékot is estek.

Németország Európán belüli vezető szerepe csökkent, hiszen a PwC 150-es listájának összesített értékén belül a korábbi 45 helyett már csak 35 százalékot képviselnek a német vállalatok részvényei.

A szektorban a korábbi 41 százalékról 28-ra csökkent a nyereséges cégek aránya, és 20-ról 23-ra nőtt az egy éven belül pénzügyi nehézséggel várhatóan szembenéző vállalatok száma.

Kevin Ellis, a PwC üzlettársa szerint az adatok tükrében figyelemre méltó, hogy az internetes cégek elsősorban nem pénzügyi helyzetük megszilárdítására, hanem arra összpontosítanak, hogy a piaci konszolidációból ne maradjanak ki. A múlt évben nagy visszhangot kiváltó számos internetes cégcsődre a nadrágszíj-politika lett volna logikus lépés. Ezzel szemben a vizsgált vállalatok 11 százalékkal növelték marketingköltségeiket, melyek összességében már 150 százalékát adják az éves nyereségnek. A profitot termelő egyre kevesebb dot.com cégnél viszont megfigyelhető, hogy a nagyszabású hirdetési kampányok helyett a célzott reklámok felé fordultak. A PwC szakértői szerint ez a jelenség 2001-ben a szektor egyik általános jellemzője lehet.

Lépj velünk a növekedés útjára! Kockázati tőke, közösségi finanszírozás / crowdfunding, gyakorlati tapasztalatok hazai és nemzetközi nagyágyúktól és startupperektől! Ismerd meg a legújabb finanszírozási lehetőségeket és a startup-ökoszisztéma fejlődési irányait és lehetőségeit!

Finanszírozás 2019 - startuppereknek kedvezmény, 25 év alattiaknak ingyenes! Részletek és jelentkezés