Hétfőn délben a BA vezérkara bemutatta a sajtónak a 900 millió forintból fejlesztett új utasbiztonsági rendszert. Az összegből a repülőtér összesen 12 darab csúcstechnikájú kézipoggyász-vizsgáló röntgengépet és 22 darab új mágneskaput vásárolt, amiket az egyes terminálon már üzembe is helyeztek, a kettes terminálon pedig június 30-ig cserélik majd le velük teljes egészében a régieket. A tizenkét darab röntgengép közül három az 1-es terminálon, öt a 2A-n, négy pedig a 2B-n kap helyet.
Hamarabb túlleszünk rajta
Az új rendszer egyébként teljes egészében megegyezik azzal, amit a világ egyik legforgalmasabb légikikötőjében, a londoni Heathrow-n is használnak, tudtuk meg Szollár Domokostól. A BA kommunikációs igazgatója hozzátetette: a Heathrow-n az új gépek üzembe állítását követően harminc százalékkal nőtt az áteresztőképesség, azaz ennyivel több utas tudott egységnyi idő alatt átjutni a rendszeren.
A remények szerint hasonlóan pozitív változások történnek Ferihegyen is: az utasoktól a korábbinál kevesebb időt vesz majd el a biztonsági ellenőrzés, nem tartják majd fel a sort a gyanús csomagok, csökkenni fog a hamis riasztások száma, azaz összességében az eddiginél kényelmesebben, gyorsabban és kevesebb bosszúsággal lehet majd letudni a kötelező biztonsági procedúrát, magyarázta kérdésünkre Szollár Domokos.
Ami a részleteket illeti, az új röntgengép kezelője két képernyőn, oldalről és felülről is látja majd a csomagot, ami segíti abban, hogy az eddiginél tisztább képet kapjon annak tartalmáról. A berendezés arra is képes, hogy az atomsúly mellett az anyagok sűrűségét is megvizsgálja - így könnyebb lesz megkülönböztetni például egy tábla csokoládét a hasonló atomi szerkezettel rendelkező robbanószerektől. Ebből következően kevesebb lesz a hamisriasztás, tehát az ellenőröknek ritkábban kell kinyittatniuk a csomagokat.
Szintén újdonság, hogy az új berendezés automatikusan jelzi, ha gyanús csomagot észlel, amit a kezelő egyetlen gombnyomással külön szalagra tud majd terelni. Így a problémás csomagok tüzetesebb átvizsgálása nem fogja feltartani a sort.
Mágneskapuk és csipogó utasok
Az eddigieknél kisebb torlódás várható az új mágneskapuknál is, amelyek intelligensebbek elődjeiknél. Míg a régi kapukon hat darab elektromos teret generáló adó-vevő volt, az újakon már húsz darab ilyen berendezés található. Ráadásul alacsonyabb hibaszázalékkal működnek, és képesek az esetlegesen a cipőben elrejtett, alacsony fémtömegű tárgyak felismerésére is. A közeljövőben egyébként paravánokat is elhelyeznek majd a kapuk mellett, így a „csipogó utasoknak” a jövőben nem a nagyközönség előtt kell majd megszabadulniuk problémás ruhadarabjaiktól.
Szintén előnyös változás, hogy a poggyászszalagot a korábbi egy-két utas helyett négyen használhatják mind a két végén; az egyszerre használatban lévő húsz tálcát a gép pedig automatikusan forgatja. A szalag végén egy kamera ellenőrzi, üres-e a tálca. A poggyászszalag-rendszer egyébként a 2-es terminálon újul majd meg, az egyesen hely hiányában erre nincs lehetőség, tette hozzá Szollár Domokos.
A technikai fejlesztések mellett az elmúlt hónapokban száz új dolgozót vett fel a BA erre a területre, így május végétől már 350 főből áll majd a repülőtér utasbiztonsági személyzete.
W. B.
Menedzsment Fórum