A sztrájkhoz nem csatlakozó légiirányítók pénteken reggel 6-kor kezdték műszakjukat, és legalább egy - óránként 20 gépre korlátozott kapacitású - ellenőrző övezetben felújították a légiirányítást.
Folytatódnak ugyanakkor a tárgyalások is az állami légiirányító szolgálat, az LPS vezetőivel.
Félnek a balesettől
A diszpécserek azért kezdtek sztrájkba, mert megelégelték a rendkívüli nagy légiforgalom következtében előállt állapotot. Úgy ítélik meg, hogy az ország légterében vészesen nagy a gépsűrűség, a repülőgépek túl közel kerülnek egymáshoz a levegőben, kivált, amikor a repülőterek közelében rótt körökben várakoznak a leszállásra.
"A munkabeszüntetésnek csak akkor vagyunk hajlandók véget vetni, ha minden követelésünket maradéktalanul teljesítik. Igaz, hogy a közlekedési tárca a tárgyalások során már ígéretet tett az elvárásaink szakaszos teljesítésére, de garanciákkal nem szolgált, és a felelős személy leváltását nem tartja indokoltnak" - mondta Pável Bugár, a légiforgalmi irányítók csapatának szóvivője.
A szóvivő megerősítette: ragaszkodnak a légiirányító szolgálat igazgatója, Roman Bíro leváltásához, mert a veszélyes helyzet kialakulásáért ő a felelős.
Kis forgalomnövekedés Magyarország felett
Csak kismértékben nőtt a forgalom a magyar légtérben a szlovák légiirányítók sztrájkja miatt - mondta Pető György a HungaroControl kommunikációs igazgatója. Hozzátette, hogy a szlovák légiirányítás még a munkabeszüntetés előtt értesítette a HungaroControlt a sztrájkról, így az nem érintette váratlanul a magyar légiirányítókat.
Hangsúlyozta, hogy a téli időszakban amúgy is alacsonyabb a forgalom a magyar légtérben, illetve a szlovák helyett több más ország légterét is igénybe vehetik az egyébként Szlovákia felett átszálló repülőgépek, a forgalom növekedése ezért nem jelentős.
Németh Krisztina a Malév kommunikációs igazgatója közölte: a Malév hét, egyébként a szlovák légtérben közlekedő járatát érintheti a munkabeszüntetés. Hangsúlyozta azonban, hogy a járatok közlekedése zökkenőmentes, a kerülő útvonal választása miatt néhány járat közlekedési ideje 5-10 perccel nőhet. A Malévnek viszont a kerülők miatt megnövekednek a költségei - fűzte hozzá Németh Krisztina.