Jó hírünk van azok számára, akik úgy gondolják - tapasztalataik alapján -, hogy a magyar férfiak az énközpontú, esetleg az el nem kötelezett csapatot erősítik. Bizonyára ők eddig a kisebbségben lévő férfiak társaságában mozogtak, ugyanis a magyar átlagférfi nagyon is figyel társára, egész Európában a magyar férfiak tartják a legfontosabbnak a kapcsolatban lévő egyenlőséget, tehát az esély egy megértő pár megtalálására nálunk a legnagyobb!
Jo McIlvenna, kutatási tanácsadó egyszerűen csak annyit mondott az mfor.hu-nak, hogy a magyar férfiak modernek. Számára meglepő volt az eredmény, ugyanis nem sejtette, hogy ekkora különbség van a lengyel, román és magyar férfiak között, mi több a magyar férfiak európai viszonylatban is kiemelkedőek két téren is. Az egyik az előbb említett párkapcsolati egyenlőség, a másik pedig a szaktudás iránti vágy, érdeklődés. Ennek is köszönhető, hogy a Discovery Channel nagyon sikeres hazánkban. Az ír kutató azt is hozzátette, hogy lehet összefüggés a szakértelem iránti érdeklődés, a Discovery Channel nézettsége, és a kreatív magyar gondolkozás között, melyről nem régiben számoltunk be.
A férfiak is halogatják a házasságot
Arról már számos felmérésből hallhattunk, hogy egész Európára jellemző a házasság és gyermekvállalási életkor kitolódása a nőknél. Mivel ehhez – utóbbihoz legalábbis - általában egy férfi is kell, nem meglepő, hogy ugyanez a férfiakra is vonatkozik. Az azonban már meglepőbb, hogy vannak országok, például Spanyolország, ahol ez a halogatás különösen kiugró mértékű. Ki gondolta volna, hogy a spanyol macsók sokáig szeretnek anyukájuk szoknyáján ülni… A felmérésből nem csupán az derül ki, hogy későn kötnek házasságot, de az is, hogy sokáig élnek otthon, szüleikkel, és meglehetősen énközpontúak.
Babakocsit tologató férfiak
Ezzel ellentétben az északi, skandináv országokban élő férfiak kevésbé imidzsközpontúak, és sokkal családcentrikusabbak. Ott gyakran láthatunk "gyesen lévő" kispapákat babakocsit tologatva napközben. A magyarok e kérdésben inkább a konzervatív tábort erősítik: a legtöbb magyar férfi nem hisz az egyenlőségben, amikor gyermeknevelésre kerül sor. A megkérdezettek csupán negyven százaléka ért egyet azzal, hogy egy férfi ugyanolyan jól fel tud nevelni egy gyereket, mint egy nő. Ezzel a románokkal és az olaszokkal együtt a legkonzervatívabb nemzetek közé tartozunk.
Ennek ellenére a magyarok több mint 60 százaléka véli úgy, sokkal fontosabb, hogy a férfiak érzelmi támaszt nyújtsanak, mint anyagi támogatást. Ezzel Magyarország a modern gyermeknevelési elveket leginkább hangsúlyozó három ország között van.
Anyagi helyzettől is függ, hogy milyen a férfi
Sok országban érzik úgy a férfiak, hogy a munka határozza meg az életüket. Persze fontos, hogy egy férfi el tudja tartani a családját, de az is fontos lenne, hogy egyensúlyt találjon család és munka között. Ez az egyensúlykeresés különösen nehéz Lengyelországban és Romániában, ahol igen magas a munkanélküliség, és ahol – mint a kutatásból kiderült – a férfi nem férfi, ha nem tud gondoskodni a családjáról.
Manikűr, pedikűr – de csak titokban?
A fiatal férfiak egyre imázstudatosabbak. Nyugat- és Dél-Európában sokkal kevésbé jönnek zavarba, ha kozmetikáról van szó. Ám országtól függetlenül a hiúság látszatát még mindig nagyon erősen kerülik.
A férfiasság lényege, hogy az ember laza és gondtalan legyen, ezért a külsejükre ügyelő férfiak nem töltenek sok időt a tükör előtt, inkább kondizással próbálják javítani imázsukat, és még, ha költenek is pedikűrre, manikűrre vagy kozmetikára nem verik nagy dobra.
A kutatás az eddigi legátfogóbb elemzés a férfiakra vonatkozóan, így a megszerzett információk birtokában a csatorna is, és hirdetői is elgondolkoznak azon, hogy kell-e nagyobb változtatásokat eszközölni, vajon eddig a megfelelő módon szólították-e meg célközönségüket. "Nem kell teljesen újrapozícionálni a márkát, de azért jobb érzés tisztán látni, hogy kikhez is beszélünk" – mondta Jo McIlvenna.
Gábor Fanni