Fájdalmas veszteség: Kína
A Toyota továbbra is a legnagyobb autógyártó a Földön az értékesítési volument tekintve, és továbbra is az éves 10 millió darabos eladási rekord a célja. A japán cég az első félévben 4,91 millió darab járművet adott el, ami 1,2 százalékkal kevesebb, mint 2012 első félévében mért eredményei.
A visszaesést természetesen a kínai eladások erős mérséklődése okozta, ami a japán-kínai szigetvitára vezethető vissza. Az önérzetes kínaiak ugyanis erős bojkottot hirdettek a japán termékekre, ami igen érzékeny veszteség a világ legnagyobb autópiacán. A kínai piac ugyanis 40 százaléka a világpiacnak, és a legtöbb autógyár a jó adatait pont ázsiai országnak köszönheti. Eközben a hazai piacán sem remekelt a Toyota, mivel 8,4 százalékkal estek az eladásai a második negyedévben.
Bár az első féléves számok szerint a japán vállalat még mindig első, ha a kínai országban nem képes jó eredményeket elérni, könnyen elvesztheti címét.
Q2: a GM leelőzte a Toyotát
A General Motors kínai népszerűségének köszönhetően a második negyedévben több autót adott el globálisan, mint a Toyota. A két vállalat közötti különbség kicsi, hiszen a japán gyár 2,48 millió autót szállított, míg az amerikai riválisa 2,49 milliót.
A két vállalat féléves különbsége sem nagy: a Toyota a cikkben már említett 4,91 milliós eladási volumene ellenében a GM némileg kevesebbet, 4,85 mllió darabot adott el - éves bázison. Így az amerikai cég 4 százalékos növekedést ért el.
A Volkswagen hátránya csökken
A német autógyár 2013 első felében 5,5 százalékkal 4,7 millió darabra növelte eladásait világszerte, így mindösszesen 210 ezerrel marad el a Toyotától és 150 ezerrel a GM-től. A VW már az első negyedévben 4,4 százalékos értékesítési növekedést ért el, és természetesen a kínai eladások turbózták a vállalat eredményét.
Kína
Mivel a globális újautó-piacon Kína részesedése 40 százalékos, ezért érdemes pár sorban áttekinteni, és egyben összegezni a három vezető márka eredményeit az ázsiai országban. A Toyotának tehát nem volt jó féléve: a vállalat értékesítése mindösszesen 0,6 százalékkal növekedtek, szemben a General Motors 12 százalékos, és a Volkswagen 16 százalékos emelkedésével. Érdekes, hogy a hazai piacán mind a Toyota, mind a VW (Európában) eladásai visszaestek, de csak utóbbi tudta kompenzálni az ázsiai országban elért számaival.
Ennek ellenére a Toyota továbbra is 7 százalékos növekedést prognosztizál 2013-ra, és ha ez sikerül, akkor eléri a vágyott 10 milliós eladási számot is.
Barnác Tamás
mfor.hu