A 2010-es világbajnokság jelképévé váltak a vuvuzelák, melyeknek jellegzetes zümmögő hangja sokakat méhkasra emlékeztet. Az európai focirajongók a vb első napjaiban bizonyára a hajukat tépték a monoton hangot hallva, a tévétársaságok pedig mindent megtettek azért, hogy valahogy kiszűrjék a közvetítésből a hangszerek zaját.
Nem meglepő, hogy a fröccsöntött műanyag hangszerek kilencven százaléka kínai üzemekből indul világhódító útjára: a távol-keleti országban az olcsó munkaerő és a gyors termelés miatt megéri ilyeneket gyártani. A CNN beszámolója szerint például egy kínai családi üzem napi húszezer vuvuzelát gyárt le, a világbajnokság miatt pedig csak idén már több mint egymillió darabot adtak el belőle. Egy felmérés szerint ráadásul a kínaiak 60 százaléka büszke arra, hogy a szurkolók "Made in China" feliratú műanyag hangszereket fújnak Dél-Afrikában.
A gyártóknak egy-egy vuvuzela elkészítése 40 centbe kerül (90 forint), miközben a stadionokon kívül akár 8 dollárt (1800 forintot) is elkérnek érte. A különbözet azonban nem vándorol egy az egyben a kínai gyártókhoz, az említett családi üzem vezetője szerint ők mindössze néhány centet keresnek minden egyes darabon.
A gyártók most abban bíznak, hogy a következő évtizedek sikerterméke lehet a vuvuzela, mely rövidesen minden nagyobb sporteseményen megjelenhet.
Menedzsment Fórum