Kóka: a verseny hiánya miatt koszosak a vonatok és a buszok. Diagram a MÁV üzleti eredményeiről és a járműpark életkoráról!
- A társaságok regionális összevonásáról kormányzati döntés született, ami természetes és jó lépés a későbbi privatizáció előtt. Ez nemcsak a vállalat újraszervezését jelenti, de azt is, hogy érdemes várni az eladással addig, amíg egy megizmosodott, profitábilisabb társaság jön létre. Kardoskodom a privatizáció mellett, de a legmegfelelőbb áron és a legmegfelelőbb időben kell ezt megtenni.
- A Közúti Közlekedési Szakszervezet júliusi konferenciáján is elhangzott, hogy míg Magyarországon a menetrend szerinti helyközi utasforgalomnak több mint egyötöde (22 százalék) bonyolódik vasúton és 69 százaléka a Volán által, addig Nyugat-Európában a vasút részaránya lényegesen alacsonyabb. Ön milyen arányt tartana kívánatosnak Magyarországon?
- Figyelve a magyar vasúthálózat helyzetét, a vasúti megállók sűrűségét, az épülő autópályák mennyiségét vagy a motorizáció ütemét, egy dolgot tudok: az utazási szokások állandóan változnak. Ezért egyetlen használható stratégiát tartok elképzelhetőnek: akárki is a szolgáltató, politikájának középpontjában a rugalmasság és az ügyfelek kell, hogy álljanak.
- Sok autópályát építünk és évente közel 200 ezer új autót vásárolunk. Ez azt jelenti, hogy az igazi verseny az autó ellen zajlik. Ha jó és gyors a vonat, akkor felülnek rá az emberek, ha nem, autóval mennek. Ez egy kívánatos verseny. Szeretném, hogyha például az elővárosi közlekedésben a vasút kerülne ki győztesként ebből.
Ma a MÁV és a Volán között nem igazi, hanem álverseny van. Nem az utasokért harcolnak, hanem az állami támogatásért, a fejlesztési pénzekért. A megoldás az, hogy mégis kicsikarjuk a versenyt. Például úgy, hogy a szolgáltatás jogát megpályáztatjuk, hiszen csak a verseny hozhat minőségjavulást és többletszolgáltatást. Ez igaz lehet akkor is, amikor az állam fizet valamilyen közszolgáltatásért. Ha a szolgáltató többet kínál, akkor esetenként indokolt lehet, hogy több támogatást kapjon az államtól.
- Miután nincs verseny, koszosak a vonatok is meg a buszok is. A szolgáltatás ráadásul sokkal drágább, mint gondolnánk. Mert nem csak a jegyet váltjuk meg - már aki megváltja egyáltalán -, hanem a MÁV esetében ezen felül családonként évente plusz 40 ezer forinttal támogatjuk a működést. Így azért már nem is olyan olcsó a graffitivel kidekorált, bűzlő mosdóval döcögő szolgáltatás.
- Utóbbi megjegyzése a másodosztályra specializálódott utasok számára felettébb életszagúnak hat. Tapasztalta Ön már saját bőrén azt, milyen körülmények között vonatoznak naponta emberek ezrei?
- Utoljára márciusban ültem vonaton, Salgótarjánba mentem és nem voltam elégedett. Gondolom, ugyanazt láttam, mint a többi 150 millió utas. Változtatni kell! Akkor is, ha ez politikusok vagy néhány vasúti vezető érdekeit sérti majd.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Hatvan mellékvonalat zárna be a MÁV
Hízókúra után privatizálhatják a Volánokat
Peronkapukkal lép fel a bliccelők ellen a MÁV
Egymilliárdra büntette a MÁV-ot a GVH
Megkezdődik a helyközi személyszállítás átalakítása