Elemzők emlékeztetnek arra, hogy a kerozin 55 százalékkal drágult idén január óta, s ennek következményeit egyre inkább érzik az utasok: a légiforgalmi cégek emelik az üzemanyag felárat. A Lufthansa például a napokban jelentette be, hogy a belföldi, illetve európai járatokon 42 euró, az interkontinentális járatokon 164 euró a felár egy oda-vissza útra.
Egyre több légitársaság folyamodik ahhoz a módszerhez, hogy bizonyos szolgáltatásokért külön pénzt kér, például a pótcsomagokért. Sőt a Magyarországra is közlekedő ír Ryanair - a legnagyobb európai fapados - például április végén azt közölte, hogy most már minden feladott csomagért 16 fontot számol fel. A legnagyobb brit olcsó jegyes társaság, az easyJet, amely szintén számos járatot közlekedtet Magyarországra, ugyanezért - súlytól függően - 5-10 fontot kér.
A nehézségek miatt a légitársaságok sorra adnak ki profitfigyelmeztetést: a Finnair és az Air France-KLM például a múlt hét végén jelezte, hogy az idén az eredmények romlására számít az üzemanyag árának emelkedése miatt. Az American Airlines az első negyedben erősen veszteséges lett, emiatt 12 százalékkal visszaveszi kapacitásait.
A kilátások egyáltalán nem bíztatóak: Michael O'Leary, a Ryanair főnöke úgy látja, hogy ha tartósan 120 dollár fölött marad a kőolaj ára, akkor néhány versenytárs csődbe mehet.