3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) engedélyezte, hogy a Sole-Mizo Zrt. irányítást szerezzen a Danone Kft. Túró Rudi üzletága felett.

A Sole-Mizo Zrt. 2009. október 5-én szerződést kötött a Danone Kft-vel, melynek értelmében megszerzi annak Túró Rudi üzletágát. A szerződés kiterjed a marcali gyár által használt védjegyekre is. A szintén Marcaliban gyártott Milka Super Rudi termék és a kapcsolódó szellemi termékek a Danone Kft. tulajdonában maradnak, annak független forgalmazását a Danone Kft. folytatja.

A vevő Sole-Mizo Zrt. közel 50,8 százalékban a CSIM Pte. Ltd., 49 százalékban pedig a Hongkong-ban bejegyzett Sinhu Investment Limited tulajdona. A termelés jelenleg négy üzemben folyik, Szegeden, Bácsbokodon, Makón és Csornán. Az eladó Danone Kft. a francia Groupe Danone SA közvetett tulajdona. A Danone Kft.-nek Budapesten és Marcaliban vannak termelő üzemei.

A Túró Rudi termékkategórián belül több márkás termék versenyez (Pöttyös, Milka stb.). A nagyméretű kiskereskedelmi láncok hazai elterjedésével azonban nő a kiskereskedelmi saját márkák értékesítése (Spar, Tesco stb.), mely termékek bérgyártásban készülnek. Emellett létezik "nem kiskereskedelmi" saját márkás termék is, mint pl. a Milka Super Rudi, melyet ugyancsak bérgyártás keretében gyártanak. Tekintettel a saját márkás termékek versenyben betöltött szerepére a GVH külön figyelmet fordított az összefonódás lehetséges hatásainak vizsgálatára a Túró Rudi bérgyártás piacán.

Az országban jelenleg öt helyen gyártanak Túró Rudi terméket (Marcali, Sükösd, Veszprém, Mátészalka, Szeged). A Sole-Mizo Zrt. 2008-ban viszonylag alacsony piaci részesedése az összefonódás után hozzávetőleg megduplázódik. A Túró Rudi piacának egészét tekintve megállapítható, hogy az összefonódás által bővült vállalkozás egy rendkívül erős, költséges marketing kampánnyal kialakított márkát (Pöttyös) birtokló piacvezetővel (Friesland) áll szemben. Ráadásul a piac forgalmának majdnem negyedét kitevő saját márkás termékek támasztotta versennyel is szembe kell néznie.

A 2008-as teljes hazai Túró Rudi bérgyártási kapacitás meglehetősen nagy hányada kapcsolható az összefonódás utáni Sole-Mizóhoz. Az újonnan létrejövő vállalkozás azonban több okból sem képes a verseny korlátozására. Egyrészt bérgyártás tekintetében a kiskereskedelmi saját márkát gyártató vállalkozások szabadon újra szerződhetnek más tejipari vállalkozással. Másrészt a piacvezető Friesland szintén folytat bérgyártást. Harmadrészt rendkívül egyszerű Túró Rudi gyártásba fogni, hiszen egy erre alkalmas speciális gépsor 100-300 millió forint befektetéssel, kb. 6 hónapos idő alatt kiépíthető. Negyedrészt a Túró Rudi gyártásban jelentős kihasználatlan termelési kapacitások vannak (a piac egészét tekintve kihasználatlan a teljes kapacitás hozzávetőleg fele). Az összefonódás után a teljes piaci kapacitás elegendően nagy hányada tartozik a fúzióban érintett felektől független piaci szereplőkhöz.

A fentieket figyelembe véve, a GVH álláspontja szerint az összefonódás következtében számottevő káros versenyhatás fellépése nem valószínűsíthető. Mivel a versenytörvény értelmében a versenyhatóság nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt az érintett piacon, különösen gazdasági erőfölény létrehozása vagy megerősítése következményeként, a GVH engedélyezte, hogy a Sole-Mizo Zrt. megvásárolja a Danone Kft. Túró Rudi üzletágát.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!