Az adóhatóságnál jelenleg 14500 fő dolgozik, közülük körülbelül 5000 fő az ügyfélszolgálati részen - tudtuk meg a hivatal sajtóosztályától, akik elmondták azt is, hogy mindennemű attrocitás és közhiedelem ellenére az APEH-es dolgozók keresete igen alacsony. "A hivatal ügyfélszolgálatos dolgozóit nagyon sok támadás éri, miközben egy kezdő felsőfokú végzettségű köztisztviselő bruttó illetménye 119.800 forint. 3-4 éves közszolgálati jogviszonnyal is mindössze 135.300 forintot keresnek a hivatal dolgozói, ráadásul az alacsony béreken túl rendkívül sok stressz éri a dolgozókat."
Mint azt Kelli Dórától az APEH Sajtóosztályának munkatársától megtudhattuk, a legnagyobb stressz az adóellenőri, végrehajtói és ügyfélszolgálati alkalmazottakat éri - arra vonatkozó adat azonban, hogy az általános fluktuáció mértékén belül mennyi munkavállalójuk távozik a munkaköri stressz miatt, jelenleg nem áll rendelkezésükre.
A hivatal annak érdekében, hogy segítse a munkahelyi stressz oldását, a dolgozók számára az Oktatási Intézeten keresztül rendszeresen tart konfliktuskezelő, reklamációkezelő, stressz-oldó technikákról szóló képzéseket, tréningeket. A sajtóosztály felvilágosítása szerint az igazgatóságok számára külön feladatként kitűzött cél a kollégák konfliktus-kezelés terén történő készségfejlesztése.
Jelenleg akkreditált felnőttképzési programként alkalmazzák a "Kommunikáció és stressz" című speciális képzést. A 2002-ben indult képzést először az ügyfélszolgálatos munkatársak számára indították, majd az ellenőrök és végrehajtók számára is kialakították ennek speciális változatát. 2007 végéig közel 500 munkatárs vett részt rajta. Ezen felül a stresszkezelésben érintett témakörként 2005-ben indult az "Erőszakmentes kommunikáció" című képzésük is, ahol az előző három évben több mint 800 munkatárs vett részt. Jelenleg is megközelítőleg 800 alkalmazottat tréningeztetnek a "Konfliktuskezelés" című képzés keretében, amelyet saját, belső trénerek segítségével szerveznek meg.
Garai Katalin