Az Alexandra kedden nyitotta meg új, ezer négyzetméteres üzletét a Párizsi nagyáruházban, míg a Libri szerdán avatta 2000 négyzetméteres, kétszintes boltját az újbudai Allee bevásárlóközpontban. Ebből azt gondolhatnánk, hogy a válságban is virágzik a könyvpiac, pedig csak új trendek jelentek meg a láncoknál.
Sikátorból a plázába
Évek óta érezhető, hogy a nagy könyvkereskedések elmozdultak a plázák irányába, azonban ez a kisebb boltok kárára történt - mondta el az mfor.hu kérdésére Walitschek Csilla, a Libri ügyvezetője. "Ennek előfutára még a deák téri pavilonsor elbontása volt annak idején" - teszi hozzá. A Libri például idén eddig öt kisebb forgalmú boltját zárta be Budapesten, majd most nyitott egy kétszintes áruházat.
"Mi egyre inkább próbálunk elmozdulni a plusz szolgáltatások irányába, a most megnyitott üzletben például ingyen wifi van, így mobiltelefonnal vagy laptoppal bárki internetezhet. Ezt a tervek szerint a többi nagy áruházban is bevezetjük majd" - emelte ki Walitschek Csilla. Emellett az Allee-ban rövidesen kávézó is nyílik a Libri mellett.
A cég ügyvezetője a plusz szolgáltatások közül még a könyvkeresést emelte ki, elmondása szerint rendszerük minden megjelent könyvet megtalál, még akkor is, ha csak néhány darab maradt belőle valahol raktáron. Sőt, bizonyos esetekben akkor is sikerrel járhat a keresés, ha csak kéziratban maradt meg a könyv.
Már az sem számít újdonságnak, hogy a nagy könyvesboltokban rendszeresen szerveznek közönségtalálkozókat, dedikálásokat magyar és külföldi szerzőkkel.
Keressük az akciókat
"A válságban érezhető, hogy az erős marketingkampányokkal támogatott könyveknek van könnyebb dolguk. Ha egy kiadó tud és akar áldozni a reklámra, akkor lehet bestseller egy könyv" - vázolta fel az aktuális trendet Walitschek Csilla. Emellett az utóbbi hónapokban az figyelhető meg, hogy egyre fogynak a vevők, a legtöbb ember már tudatosan keresi a kedvezményeket.
Ugyanakkor a Libri ügyvezetője szerint az online vásárlás egyre népszerűbb. "Érthetően az egész szakma küzd a válsággal, ezt nyilván a kiadók is megérzik" - véli a Libri ügyvezetője. Ezt jelzi többek között, hogy az utóbbi hónapokban kevesebb könyvet jelentetnek meg, ami nem is feltétlenül baj, hiszen már így is nagyon telített a piac.
8-10 százalékkal csökkent a forgalom
A Librinek jelenleg 45 üzlete van országszerte, az Alexandra pedig több mint nyolcvan bolttal rendelkezik. A hírek szerint ez a fölény a forgalomban is megmutatkozik: az Alexandra kapcsán 16-17 milliárdos éves bevételről lehet hallani, míg a Libri vezetője 9-10 milliárdra teszi az ő forgalmukat.
"A válság miatt éves viszonylatban 8-10 százalékkal esett vissza a forgalmunk. Ez kisebb a vártnál, de érezhető csökkenés" - mondta kérdésünkre Walitschek Csilla.
Az üzletek a visszaeső forgalom miatt próbálnak egyre hatékonyabbak lenni: az új Libriben például hőkamera követi mostantól a vásárlók midnen lépését, az eredményeket pedig felhasználják majd az üzlet berendezésekor.
Beke Károly
Menedzsment Fórum