Hol fogy a legtöbb csoki karácsonykor? Táblázat!
Az innováció az édességgyártásban is kiemelt fontosságú. Hosszú távon csak az új termékek fejlesztése hozhatja meg a sikert. Elsősorban az egészséges termékek kifejlesztésére van igény.
Egy olyan termék esetében, amelynek kiválasztásánál fontos szerepet játszik az esztétika, fontos az új formák kialakítása a csomagolás terén is. "A megújulás az ismert márkanevek esetében is elengedhetetlen. Erős kommunikációval egy olyan 70 éves márka, mint a Tibi-csoki is képes újdonságokat hozni" - állítja Sánta Sándor.
A folyamatos átalakulás terén az egyik legfontosabb terület az új termékek bevezetése. A Storck például jelenleg árukészletének kisebb részét forgalmazza Magyarországon: itthon nem találkozhatunk például a Nyugat-Európában közkedvelt Dickmans négercsókkal. Felmérések határozzák meg, hogy a Storck milyen cikkeket kínál egy adott piacon. Akkor bővíti portfolióját, ha van igény és fizetőképes helyi kereslet újabb cikkek iránt.
Az édességellenesség egyre nagyobb teret kap a sajtóban is: még az egyik nemzetközi cég egészséges csoki kifejlesztéséről tett bejelentését is meglehetősen negatívan kommentálták a fogyasztóvédők. Ezzel ellentétben az édességipari cégek vezetői úgy vélik: a csokoládé önmagában véve - mérsékletes fogyasztás mellett - nem egészségtelen, sőt örömet okoz. "Túlzott mennyiségben a krumpli és a kenyér is ugyanúgy hizlal, mint az édesség" - hívja fel a figyelmet Halbritter Mátyás.
"Ha elmarad a fogápolás, elszaporodnak a fogzománcot megtámadó savképző mikrobák függetlenül attól, hogy fogyasztunk vagy sem édességeket" - teszi hozzá. Egyes cégek - mint például a Bonbonetti és a Nestlé - üzleti koncepciójukat is arra az alapelvre építik, hogy mértékkel a csokoládéfogyasztás kifejezetten egészséges.
Több táblás csoki és praliné
A trendek között Magyarországon megfigyelhető a táblás csokoládé fogyasztásának növekedése, igaz, ennek terén még mindig le vagyunk maradva a nyugati országoktól. Az édességipar nagy szegmensein belül a legdinamikusabban a táblás csokoládé mellett a praliné növekszik. Eközben a cukorkák piaca csak enyhébb bővülést mutat, a szeletes áruk pedig a stagnáló kategóriába tartoznak.
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum