3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Közös Kár (angolul: General Average, németül: Grosse Haverei, franciául: Avarfia Grosse) évszázadok óta elfogadott íratlan nemzetközi törvény a tengerhajózás területén, széleskörűen elismerve és alkalmazva. Kialakulásában az az alapelv érvényesült, hogy a hajó és a rakomány ugyanazon kockázatú társak és ugyanazon veszélyeknek vannak kitéve a tengeren, ezáltal olyan áldozathozatallal és rendkívül keletkeztetett költséggel kell számolni bármelyik fél részéről, mely az egész vállalkozás végső javát szolgálhatja.

Mint a bevezetésben említés történt, a Közös Kár általánosan elfogadott íratlan törvény így a gyakorlati alkalmazása és az eljárás lefolytatása különböző félreértéseket szült. Az utóbbi időben a leginkább alkalmazott gyakorlat a Comité Maritime International (CMI) által kidolgozott Közös Kár-szabályozást - York-Antwerp Rules - veszi figyelembe. Mivel azonban ez nem törvény jellegű, szükséges, hogy a fuvarszerződésekbe a szabályozást külön beépítsék. A York-Antwerp Rules első ízben 1924-ben került kiadásra időközben 1950-ben, 1974-ben, 1990-ben átdolgozták, jelenleg pedig az 1994-es kiadás van érvényben. Az adminisztrációs költségek a Közös Kár deklarálásával kapcsolatban túl magasak lehetnek és kis értékű Közös Kár nagyszámú hozzájáruló fél esetén felemészthetik az áldozathozatal értékét, vagy a keletkezetett extra költséget. Ezért egyes hajós társaságok, biztosítójukkal való egyetértés alapján, meghatározott kis értékű áldozathozatal/külön költség esetén nem deklarálnak Közös Kárt.

Ha szükségessé válik Közös Kár deklarálása, a címzett sokat segíthet a hajósnak és hozzájárulhat ahhoz, hogy az árut a legkisebb késéssel kapja meg. A Közös Kár deklarálására vonatkozó tájékoztatót minden manifesztált címzetthez megküldik a Közös Kár-vállalási formulával együtt, ezt a címzettnek alá kell írnia. Egyúttal ki kell töltetni a kárgaranciát a címzett biztosítójával, vagy bankjával és ezt késedelem nélkül el kell küldeni a hajóstársasághoz, vagy helyi ügynökségéhez, hogy a küldemény felszabadítása megtörténhessen. Ha a címzettnek nincs biztosítása és nem kapott biztosítói garanciát, továbbá, ha valamilyen oknál fogva bankgaranciát sem tud szerezni, akkor készpénz letétre van szükség a várható hozzájárulási összegre.

Olyan költségek, melyek egy egyedi küldemény érdekében keletkeznek, mint különleges költségek az érintett küldeményt terhelik, és nem képezhetik a Közös Kár költség alapját. Meg kell még jegyezni azt, hogy az utóbbi évtizedekben kiterjesztették a Közös Kár deklarálásának lehetőségét a nemzetközi belvízi hajózás területére is.

Forrás: Tranzit


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!