3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Közös Kár (angolul: General Average, németül: Grosse Haverei, franciául: Avarfia Grosse) évszázadok óta elfogadott íratlan nemzetközi törvény a tengerhajózás területén, széleskörűen elismerve és alkalmazva. Kialakulásában az az alapelv érvényesült, hogy a hajó és a rakomány ugyanazon kockázatú társak és ugyanazon veszélyeknek vannak kitéve a tengeren, ezáltal olyan áldozathozatallal és rendkívül keletkeztetett költséggel kell számolni bármelyik fél részéről, mely az egész vállalkozás végső javát szolgálhatja.

Mint a bevezetésben említés történt, a Közös Kár általánosan elfogadott íratlan törvény így a gyakorlati alkalmazása és az eljárás lefolytatása különböző félreértéseket szült. Az utóbbi időben a leginkább alkalmazott gyakorlat a Comité Maritime International (CMI) által kidolgozott Közös Kár-szabályozást - York-Antwerp Rules - veszi figyelembe. Mivel azonban ez nem törvény jellegű, szükséges, hogy a fuvarszerződésekbe a szabályozást külön beépítsék. A York-Antwerp Rules első ízben 1924-ben került kiadásra időközben 1950-ben, 1974-ben, 1990-ben átdolgozták, jelenleg pedig az 1994-es kiadás van érvényben. Az adminisztrációs költségek a Közös Kár deklarálásával kapcsolatban túl magasak lehetnek és kis értékű Közös Kár nagyszámú hozzájáruló fél esetén felemészthetik az áldozathozatal értékét, vagy a keletkezetett extra költséget. Ezért egyes hajós társaságok, biztosítójukkal való egyetértés alapján, meghatározott kis értékű áldozathozatal/külön költség esetén nem deklarálnak Közös Kárt.

Ha szükségessé válik Közös Kár deklarálása, a címzett sokat segíthet a hajósnak és hozzájárulhat ahhoz, hogy az árut a legkisebb késéssel kapja meg. A Közös Kár deklarálására vonatkozó tájékoztatót minden manifesztált címzetthez megküldik a Közös Kár-vállalási formulával együtt, ezt a címzettnek alá kell írnia. Egyúttal ki kell töltetni a kárgaranciát a címzett biztosítójával, vagy bankjával és ezt késedelem nélkül el kell küldeni a hajóstársasághoz, vagy helyi ügynökségéhez, hogy a küldemény felszabadítása megtörténhessen. Ha a címzettnek nincs biztosítása és nem kapott biztosítói garanciát, továbbá, ha valamilyen oknál fogva bankgaranciát sem tud szerezni, akkor készpénz letétre van szükség a várható hozzájárulási összegre.

Olyan költségek, melyek egy egyedi küldemény érdekében keletkeznek, mint különleges költségek az érintett küldeményt terhelik, és nem képezhetik a Közös Kár költség alapját. Meg kell még jegyezni azt, hogy az utóbbi évtizedekben kiterjesztették a Közös Kár deklarálásának lehetőségét a nemzetközi belvízi hajózás területére is.

Forrás: Tranzit


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!