[ajanlo=1225][igazitas=right/]Három gyorsvonatjáratot tervezünk Prága-Tanvald, Nymburk-Rumuburk és Liberec-Ústíy nad Labem városok között. A gyorsvonatokat 2008. december 14-től üzemeltetnénk - mondta Schmidt. Csehországban ugyanis minden év december 14-én lép érvénybe az új vasúti menetrend.
A hatályos törvények szerint magáncégek csak személyvonatokat üzemeltethetnek Csehországban. A gyorsvonatok üzemeltetésével az állami Ceské Dráhy (Cseh Vasutak-CD) részvénytársaság van megbízva. Magáncég csak akkor üzemeltethetne gyorsvonatot, ha a minisztérium pályázatot írna ki valamelyik vonalra, és azt a cég megnyerné.
Felszólítjuk a minisztériumot, hogy foglalkozzon kérésünkkel. A versenybírósági hivatal állásfoglalása szerint ez kötelessége - mondta a Veolia Transport képviselője. Megjegyezte, hogy már két éve tárgyalnak erről a tárcával.
Nem vetik el a liberalizációt
A minisztérium pozitívan áll hozzá a vasúti közlekedés liberalizációjához. Jelenleg azonban még nem számolunk a pályázat kiírásával - reagált a Veolia Transport állásfoglalására Karel Hanzelka, a közlekedési tárca szóvivője. Megjegyezte: 2009-től új tömegközlekedési törvény lép életbe, és a tárca annak véglegesítésére vár. Nem kizárt azonban, hogy a pályázatot hamarabb kiírják.
A kivárás másik oka a szóvivő szerint az, hogy a Cseh Vasutak komoly átszervezéseket jelentett be - egyebek között eladják a CD teherszállítási részlegét -, és érdemes lenne kivárni ezek véglegesítését is.
A Veolia Transport azt állítja: az általuk igényelt vonalakon annyi szerelvényt működtetnének, amennyire szükség lenne. A menetjegyek mintegy 20 százalékkal lennének olcsóbbak a mainál, és néhány viszonylaton a menetidő is rövidülne.
A Veolia Transport és néhány más társaság már üzemeltet regionális személyvonatokat. A gyorsvonatok üzemeltetése iránt még a Viamont és a Student Agency közlekedési cégek is érdeklődnek.