A torontói York-egyetem kutatói a 2004-es évet vizsgálva azt találták, hogy az amerikai gyógyszercégek kutatási és fejlesztési kiadásai 31,5 milliárd dollárt tettek ki, míg reklám-, posta- illetve kapcsolódó költségeik elérték az 57,5 milliárd dollárt.
A PLoS Medicine című szaklapban megjelent vizsgálat - amely megerősíteni látszik a gyógyszer-értékesítés erős reklámfüggését - a reklámköltségekbe a költségmentes termékminták terjesztését, a hirdetéseket, a levél és e-mail költségeket, valamint az orvoslátogatók díjazását számította be.
Ugyanakkor a tanulmányt közzétevő két kutató szerint a reklámmal kapcsolatos kiadások még ennél is magasabbak lehettek az adott évben, mert a vizsgálat a postai költségek egy részére nem terjedt ki.
Kutatás helyett reklámra költenek a gyógyszergyártók
Egy kanadai vizsgálat szerint az amerikai gyógyszeripari cégek megközelítőleg kétszer annyit költenek reklámra és egyéb járulékos tevékenységekre, mint kutatás-fejlesztésre.