A LIGA honlapján ismerteti: június 29-én mégsem áll majd le az egész ország, mert a tavaly decemberben "fű alatt és villámgyorsan módosított sztrájktörvény végleg megszüntette a tiltakozás ezen formáját Magyarországon". A munkavállalók gazdasági és szociális érdekeit általában sértő intézkedések ellen igazán a közszférában és a közszolgáltatásokat végző vállalatoknál lehet sztrájkolni, ezek azok a területek, amelyek közvetlenül befolyásolják a kormányzatot. A LIGA szerint azonban mára már bizonyos, hogy a sztrájk valós lehetősége megszűnt ezeken a területeken.
Arra, hogy a bíróság mondja ki a még elégséges szolgáltatás mértékét, még nem volt példa, ennek hiányában pedig a sztrájk nem tartható meg. Ezt a szakszervezet szerint viszonylag könnyű elérni, hiszen a munkáltatónak mindössze tartózkodnia kell az érdemi tárgyalásoktól, amire a bíró kimondhatja: mivel nem történt meg az előzetes egyeztetés a felek között, ő sem foglal állást. A LIGA szerint üdítő példa volna a töretlen sorban, ha a június 29-ére meghirdetett vasutas sztrájkot bírósági döntés értelmében végül meg lehetne tartani.
"Amikor pedig a kormánynak kellene egyeztetnie, ott egész egyszerűen vagy nem teszi, vagy mint jelen esetben is, a meghirdetett sztrájk utánra ad időpontot. Ezzel egyrészt nyíltan törvényt sért – persze büntetlenül –, másrészt kényszeríti a munkavállalókat a fegyverletételre, hiszen ezek után rájuk lehetne sütni a billogot, hogy na tessék, lett volna lehetőség, de mégsem akartak tárgyalóasztalhoz ülni" - fogalmaz a közlemény.
A LIGA szerint a szakszervezetek előtt most már csak egy út maradt: tovább erősíteni a félpályás útlezárásokra való mozgósítást, és egy, a jelentősen megváltoztatott jogi környezethez illeszkedő új tiltakozási stratégiát kialakítani, "mert annyi bizonyos, hogy forró ősznek néz elébe a kormány, hiszen ezzel nincs vége a tiltakozásoknak".
A BKV-nál tervezett sztrájk esetében a Fővárosi Munkaügyi Bíróság június 23-án foglalt állást a sztrájk törvényességéről, és azt állapította meg, hogy a benyújtott kérelem idő előtti, mivel nem egyeztek meg a munkáltatóval az elégséges szolgáltatásról - emlékeztet a közlemény. A szakszervezetek közlése szerint most már látszik, hogy június 29-re nem fog jogerős határozatot hozni a bíróság az elégséges szolgáltatásról.
A szakszervezetek hangsúlyozták: az új sztrájktörvény szerint az összes jogi eljárás alkalmazása esetén hónapokba kerül, amíg egy bejelentett sztrájkról kiderül, hogy az egyáltalán megtartható-e. Ezáltal a törvény jelen formájában ellehetetleníti a munkavállalók sztrájkhoz való alkotmányos jogainak gyakorlását.
Az Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek június 23-i ülésükön úgy döntöttek: nem tartják meg a június 29-re meghirdetett 2 órás figyelmeztető munkabeszüntetést, mivel a munkáltatók nem tudtak megállapodni az elégséges szolgáltatásokról. Az elégséges szolgáltatásban történő megállapodás alapvető feltétele a jogszerű sztrájk megtartásának. A szakszervezetek bírósághoz fordulnak, hogy törvényesen megtarthassák a sztrájkot, mivel szerintük a munkáltatók szándékosan nem akarnak velük egyeztetni az elégséges szolgáltatásról. A szövetség utolsó kísérletet tesz arra, hogy lehetőséget kapjon az általa meghirdetett sztrájk jogszerű megtartására. A bíróság elutasítása esetén egyértelművé válik, hogy az autóbusz-közlekedésben dolgozó munkavállalók alkotmányos jogai sérülnek.
A közös sztrájkbizottságot létrehozó két ágazati szakszervezet, az Egyesült Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (EVDSZ) és a Bánya-, Energia és Ipari Dolgozók Szakszervezete (BDSZ) hétfőn közös testületi ülést tartott, ahol két határozat született. Az egyik szerint a június 29-re előkészített sztrájkot - egyhangúan meghozott döntés alapján - felfüggesztik, mivel a döntéshozó testület bízik abban, hogy a kormány által kezdeményezett, július 4-én kezdődő tárgyalássorozat megállapodáshoz vezethet - ismerteti a LIGA közleménye.
MTI