Jelenleg az egyéni közlekedés részaránya nagy ütemben nő a közösségi közlekedés rovására - mondta Lantos Csaba az IFUA Horváth & Partners által rendezett Budapesti Menedzsment és Controlling Fórumon. A rendezvényen kifejtette: a közúti szektort önfinanszírozóvá kell tenni 2014-ig, mert beruházások nélkül ma nettó 140 milliárd forint költségvetési hiányt okoz.
A közgazdász szerint ehhez be kell vezetni a használatarányos, elektronikus útdíjat, ami növeli a közlekedési szektor saját - más szektorhoz át nem csoportosítható - bevételeit. El kell törölni, hogy a munkáltatók kilométerenként 9 forinttal támogathassák a magángépjármű-használatot, ugyanakkor a munkáltatók további közterhek nélküli, sima költségként vásárolhassanak munkavállalóiknak közösségi közlekedési bérleteket, az agglomerációból bejáróknak az összes, általuk használt tömegközlekedési eszközre is.
Lantos Csaba kedvezményes (5 százalékos) áfa-körbe sorolná a helyközi vasúti- és a helyi tömegközlekedést, egyúttal átlagosan 30 százalékos tarifacsökkentést hajtana végre amellett, hogy a kedvezményeket jelentősen szűkítik.
A MÁV igazgatósági tagja arról is beszélt a konferencián, hogy a környezetterhelés csökkentése és a közúti infrastruktúra megóvása érdekében a vasúti árufuvarozást versenyképessé kell tenni a közúti fuvarozással szemben. Nálunk most a közúti közlekedés részaránya nagy ütemben nő a kötöttpályás rovására, különösen az árufuvarozásban, pedig utóbbitól függ, hogy a vasút pénzügyileg fenntartható-e - mondta.
A vasúti áruszállítás térvesztését - más tényezők mellett - a magas pályahasználati díjak okozzák, a kereslet növelése érdekében átlagosan 30 százalékos hálózathasználati díjcsökkentésre lenne szükség - vélekedett. Az infrastruktúrát is fejleszteni kell például RO-LA terminálokkal, és így a kamionokat vasúton szállíthatnák át az országon.
Lantos Csaba hangsúlyozta: a használatarányos útdíjat úgy kell megállapítani, hogy a jelenleginél sokkal nagyobb állami bevételt hozzon. Ennek megfelelően kell kialakítani az árazási modellt, és növelni kell az úthálózatnak azt a részét, amelynek a használatáért fizetni kell.
A közlekedési rendszer fenntartható működéséhez további tényezőket is elengedhetetlennek nevezett a közgazdász. Így például át kell térni a vasútorientált közlekedésfejlesztésre, de nem szabad túlzásba vinni: a minőségi távolsági és nagyvárosi elővárosi közlekedés területén lehet fenntartható és versenyképes vasúti szolgáltatást működtetni.
A regionális fejlesztéseket össze kell hangolni, ugyanakkor meg kell engedni, hogy helyi - akár egyedi - megoldások is szülessenek. A fejlesztéseket EU-s forrásból kell megoldani, az ehhez szükséges saját erőt a központi költségvetésnek kell állnia (akár banki hiteltörlesztő részlet formájában). Mivel uniós támogatást csak tehermentes cégek kaphatnak, a vasúttársaságoknál sürgősen el kell érni ezt az állapotot, mert ha most elhalasztjuk a lehetőséget, nem lesz pénz az infrastruktúra fejlesztésére - figyelmeztetett.
MTI