3p

Lantos Csaba, a MÁV Zrt. igazgatóságának tagja szerint versenyképessé kell tenni a közösségi közlekedést az egyéni közlekedéssel szemben, és ennek első lépése az egyéni közlekedés megdrágítása.

Jelenleg az egyéni közlekedés részaránya nagy ütemben nő a közösségi közlekedés rovására - mondta Lantos Csaba az IFUA Horváth & Partners által rendezett Budapesti Menedzsment és Controlling Fórumon. A rendezvényen kifejtette: a közúti szektort önfinanszírozóvá kell tenni 2014-ig, mert beruházások nélkül ma nettó 140 milliárd forint költségvetési hiányt okoz.

A közgazdász szerint ehhez be kell vezetni a használatarányos, elektronikus útdíjat, ami növeli a közlekedési szektor saját - más szektorhoz át nem csoportosítható - bevételeit. El kell törölni, hogy a munkáltatók kilométerenként 9 forinttal támogathassák a magángépjármű-használatot, ugyanakkor a munkáltatók további közterhek nélküli, sima költségként vásárolhassanak munkavállalóiknak közösségi közlekedési bérleteket, az agglomerációból bejáróknak az összes, általuk használt tömegközlekedési eszközre is.

Lantos Csaba kedvezményes (5 százalékos) áfa-körbe sorolná a helyközi vasúti- és a helyi tömegközlekedést, egyúttal átlagosan 30 százalékos tarifacsökkentést hajtana végre amellett, hogy a kedvezményeket jelentősen szűkítik.

A MÁV igazgatósági tagja arról is beszélt a konferencián, hogy a környezetterhelés csökkentése és a közúti infrastruktúra megóvása érdekében a vasúti árufuvarozást versenyképessé kell tenni a közúti fuvarozással szemben. Nálunk most a közúti közlekedés részaránya nagy ütemben nő a kötöttpályás rovására, különösen az árufuvarozásban, pedig utóbbitól függ, hogy a vasút pénzügyileg fenntartható-e - mondta.

A vasúti áruszállítás térvesztését - más tényezők mellett - a magas pályahasználati díjak okozzák, a kereslet növelése érdekében átlagosan 30 százalékos hálózathasználati díjcsökkentésre lenne szükség - vélekedett. Az infrastruktúrát is fejleszteni kell például RO-LA terminálokkal, és így a kamionokat vasúton szállíthatnák át az országon.

Lantos Csaba hangsúlyozta: a használatarányos útdíjat úgy kell megállapítani, hogy a jelenleginél sokkal nagyobb állami bevételt hozzon. Ennek megfelelően kell kialakítani az árazási modellt, és növelni kell az úthálózatnak azt a részét, amelynek a használatáért fizetni kell.

A közlekedési rendszer fenntartható működéséhez további tényezőket is elengedhetetlennek nevezett a közgazdász. Így például át kell térni a vasútorientált közlekedésfejlesztésre, de nem szabad túlzásba vinni: a minőségi távolsági és nagyvárosi elővárosi közlekedés területén lehet fenntartható és versenyképes vasúti szolgáltatást működtetni.

A regionális fejlesztéseket össze kell hangolni, ugyanakkor meg kell engedni, hogy helyi - akár egyedi - megoldások is szülessenek. A fejlesztéseket EU-s forrásból kell megoldani, az ehhez szükséges saját erőt a központi költségvetésnek kell állnia (akár banki hiteltörlesztő részlet formájában). Mivel uniós támogatást csak tehermentes cégek kaphatnak, a vasúttársaságoknál sürgősen el kell érni ezt az állapotot, mert ha most elhalasztjuk a lehetőséget, nem lesz pénz az infrastruktúra fejlesztésére - figyelmeztetett.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!