Mennyit spórolhatunk befektetésmentesen? Táblázat!
Az AES vezető szerepet tölt be a megújuló energiatermelésben. "2004-ben a megújuló energia 37 százalékát nyújtották az AES Borsodi Energetikai Kft. tiszapalkonyai és borsodi erőművei" - fogalmazott Balla László, a vállalat kommunikációs vezetője. Hozzátette: "az öreg, széntüzelésű erőműveknél olyan beruházásokat hajtottunk végre, mellyel biztosítottuk azok továbbműködését." A cégnél folyamatosak a fejlesztések, hosszabb távú együttműködést írtak alá a WWF Magyarországgal is, így együtt tervezik a biomassza-égetéshez szükséges energianövények telepítését.
Kommunikációs fegyver a zöldülés
A vezetői elkötelezettséggel kapcsolatban Balla elmondta, a vállalat társadalmi felelősségvállalása a cégkultúra része, cél a fenntartható, minél tisztább villamosenergia-termelés, melyet folyamatosan kommunikálnak is az ügyfelek felé. Herner Katalin szerint azon túl, hogy a külső kommunikáció jól eladható, jó értelemben vett fegyverként is használható a főnökök meggyőzésében. A KÖVET tapasztalatai alapján a döntés mindig a felső vezetés kezében van, a vállalaton belüli szerepek azonban változóak. Amennyiben technológiai jellegű környezetvédelmi lehetőségekről van szó inkább a műszaki, míg ha a végtermékhez kapcsolódókról, akkor a környezeti vezetők vetik fel a változtatást az igazgatóságnak.
Az is előfordul azonban, hogy a változást külső fél kezdeményezi, ahogy ez a Coca-Cola-projekt esetében is történt. A beruházást lebonyolító Greenergy Kft. nem először keresett üzleti partnert, már öt működő kapcsolt hő- és villamosenergia előállítására (CHP) alkalmas létesítményük van az országban. Érdekes, hogy a Coca-Cola-fejlesztéssel szinte egy időben történt a Teva gyógyszergyár gödöllői telephelyén is egy CHP-berendezés üzembe állítása. Ez a gép csendes körülmények között kezdte meg működését, nem használva ki a kommunikáció adta lehetőségeket.
Ugyan nagyobb publicitást általában a nagy volumenű, több milliárdos fejlesztések kapnak, a kisebb eredményekkel, amelyek jelentősége nem elhanyagolható is méltán büszkélkedhetnek a cégek. Csak a KÖVET tanulmányaiban szereplő 58 darab, beruházást nem igénylő zöld intézkedéssel átlagosan mintegy 20 millió forintot sikerült megtakarítaniuk a vállalatoknak, s ez azonnal érzékelhető volt pénzügyi oldalon is.
Istvánko Viktória