4p

Idén már minden második magyarnak lehet internetelérése, így egyre több fogyasztót találhatnak meg az online hirdetők. Az mfor.hu annak járt utána, mely webes reklámoknak nőhet, illetve csökkenhet a szerepe 2008-ban.

18 milliárdos lehet az online piac (Mfor-montázs)

Szakértők becslése szerint 13-14 milliárd forintra bővülhetett a hazai internetes reklámköltés 2007-ben, ami a korábbi várakozásoknál nagyobb, 30-40 százalékos növekedést jelent. (A piacot még nem mérték fel teljesen, pontos számok április-májusra várhatók.)

Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség alelnöke az mfor.hu-nak elmondta: 3-4 milliárd forintos növekedés ment végbe 2006-hoz képest, ami nagyon jó eredmény. Hozzátette: bár az előző években ugyanez az érték 40-60 százalékos volt, természetes folyamat, hogy egy idő után kissé csökken a bővülési ütem.

Karády Mariann, a TNS Media Intelligence marketingkutató-cég ügyvezető igazgatója viszont úgy véli, hogy az online reklámköltés szerényebb mértékű bővüléséért külső tényezők is felelőssé tehetők: a 2007-es év a hirdetési piac szereplői számára is nehéz év volt, és közülük többen is csökkentették az erre szánt összegeket.

Rózsaszínben látják a piac jövőjét

Szakértők idén az előző évhez hasonló, nagyjából harminc százalékos bővüléssel számolnak - jelezte Novák Péter. Ez azt jelenti, hogy nagyjából négymilliárddal emelkedhet a netes hirdetésekre költött összeg, és idén elérheti a 17-18 milliárd forintot a piac nagysága.

Az online hirdetési piac 7,5-8 százalékot tesz ki a reklámtortán belül. Ez az arány 2008-ban akár 9-9,5 százalékra is felszökhet, ha teljesülnek a várakozások.

Az összes hazai reklámköltés ez évben 3-5 százalékkal emelkedhet, az internetes szektor viszont sokkal erősebben bővülhet a hagyományosnál, véli Karády Mariann. Szerinte a webes hirdetési piac volumene közelít a rádióéhoz, a moziét pedig már meg is haladta.

Már nem csak a fiatalokat célozzák meg


Jót tehet a piacnak, hogy az internetpenetráció akár az ötven százalékot is elérheti idén - legalábbis az optimista előrejelzések szerint. Folytatódik a médiafogyasztási szokások átalakulása, egyre többen fordulnak a világháló felé. A netes hirdetések célcsoportja is bővül, és bár idén még mindig a 15-39 éves, AB státuszú (jól szituált), főként budapesti lakosokra lesz jellemző a gyakoribb internethasználat, ez a kör egyre szélesedik.

Ahogy nő az internetpenetráció, úgy tudnak a hirdetők is egyre több idősebb, nem nagyvárosban élő, nem AB státuszú felhasználót elérni, ami igen jelentős változás nemzetgazdasági szempontból - vélte Novák Péter. Ráadásul ez évben több olyan esemény lesz, amelyek további növekedést eredményezhetnek. Ilyen például az olimpia és a futball Európa-bajnokság, hazai szinten pedig a népszavazás.

A keresőmarketing éve lehet az idei


Az internetes hirdetési piacon tovább erősödhet a keresőmarketing szerepe, amelynek látványos fejlődése 2006-ban indult el. 2007-ben már egymilliárd forintos lehet az ilyen típusú hirdetéseknek a piaca. Kálmán Tamás, az Etarget online reklámértékesítő cég magyarországi vezetője szerint a kkv-szektorban is kezdik egyre inkább kihasználni ennek a reklámformának a lehetőségeit.

Ugyanakkor úgy vélte, van még hova fejlődnie a hazai piacnak e téren. Azonban fontos, hogy a keresőkön kívül a tartalomoldalakon megjelenő hirdetésekre is nagy hangsúlyt fektessenek a cégek, hiszen számos felhasználót csak így tudnak elérni.

Hozzátette: a PPC (pay-per-click) hirdetések esetében - amikor a reklámok díját a kattintások számától függően határozzák meg - lényeges a reklámszöveg és a megfelelő kulcsszavak megtalálása, emellett szükség van a kampány folyamatos figyelésére is.

Folytathatják diadalútjukat a multimédiás hirdetések is, s a videó-, a közösségi, a blog- illetve a vírusmarketing is komoly népszerűségre tehet szert. A hagyományos internetes reklámok, mint a display vagy a banner szerepe viszont egyre inkább visszaszorul, és ezeket egyre kevesebben használják majd - hívta fel a figyelmet Novák Péter.

Kovács Zita 

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!