Szakértők becslése szerint 13-14 milliárd forintra bővülhetett a hazai internetes reklámköltés 2007-ben, ami a korábbi várakozásoknál nagyobb, 30-40 százalékos növekedést jelent. (A piacot még nem mérték fel teljesen, pontos számok április-májusra várhatók.)
Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség alelnöke az mfor.hu-nak elmondta: 3-4 milliárd forintos növekedés ment végbe 2006-hoz képest, ami nagyon jó eredmény. Hozzátette: bár az előző években ugyanez az érték 40-60 százalékos volt, természetes folyamat, hogy egy idő után kissé csökken a bővülési ütem.
Karády Mariann, a TNS Media Intelligence marketingkutató-cég ügyvezető igazgatója viszont úgy véli, hogy az online reklámköltés szerényebb mértékű bővüléséért külső tényezők is felelőssé tehetők: a 2007-es év a hirdetési piac szereplői számára is nehéz év volt, és közülük többen is csökkentették az erre szánt összegeket.
Rózsaszínben látják a piac jövőjét
Szakértők idén az előző évhez hasonló, nagyjából harminc százalékos bővüléssel számolnak - jelezte Novák Péter. Ez azt jelenti, hogy nagyjából négymilliárddal emelkedhet a netes hirdetésekre költött összeg, és idén elérheti a 17-18 milliárd forintot a piac nagysága.
Az online hirdetési piac 7,5-8 százalékot tesz ki a reklámtortán belül. Ez az arány 2008-ban akár 9-9,5 százalékra is felszökhet, ha teljesülnek a várakozások.
Az összes hazai reklámköltés ez évben 3-5 százalékkal emelkedhet, az internetes szektor viszont sokkal erősebben bővülhet a hagyományosnál, véli Karády Mariann. Szerinte a webes hirdetési piac volumene közelít a rádióéhoz, a moziét pedig már meg is haladta.
Már nem csak a fiatalokat célozzák meg
Jót tehet a piacnak, hogy az internetpenetráció akár az ötven százalékot is elérheti idén - legalábbis az optimista előrejelzések szerint. Folytatódik a médiafogyasztási szokások átalakulása, egyre többen fordulnak a világháló felé. A netes hirdetések célcsoportja is bővül, és bár idén még mindig a 15-39 éves, AB státuszú (jól szituált), főként budapesti lakosokra lesz jellemző a gyakoribb internethasználat, ez a kör egyre szélesedik.
Ahogy nő az internetpenetráció, úgy tudnak a hirdetők is egyre több idősebb, nem nagyvárosban élő, nem AB státuszú felhasználót elérni, ami igen jelentős változás nemzetgazdasági szempontból - vélte Novák Péter. Ráadásul ez évben több olyan esemény lesz, amelyek további növekedést eredményezhetnek. Ilyen például az olimpia és a futball Európa-bajnokság, hazai szinten pedig a népszavazás.
A keresőmarketing éve lehet az idei
Az internetes hirdetési piacon tovább erősödhet a keresőmarketing szerepe, amelynek látványos fejlődése 2006-ban indult el. 2007-ben már egymilliárd forintos lehet az ilyen típusú hirdetéseknek a piaca. Kálmán Tamás, az Etarget online reklámértékesítő cég magyarországi vezetője szerint a kkv-szektorban is kezdik egyre inkább kihasználni ennek a reklámformának a lehetőségeit.
Ugyanakkor úgy vélte, van még hova fejlődnie a hazai piacnak e téren. Azonban fontos, hogy a keresőkön kívül a tartalomoldalakon megjelenő hirdetésekre is nagy hangsúlyt fektessenek a cégek, hiszen számos felhasználót csak így tudnak elérni.
Hozzátette: a PPC (pay-per-click) hirdetések esetében - amikor a reklámok díját a kattintások számától függően határozzák meg - lényeges a reklámszöveg és a megfelelő kulcsszavak megtalálása, emellett szükség van a kampány folyamatos figyelésére is.
Folytathatják diadalútjukat a multimédiás hirdetések is, s a videó-, a közösségi, a blog- illetve a vírusmarketing is komoly népszerűségre tehet szert. A hagyományos internetes reklámok, mint a display vagy a banner szerepe viszont egyre inkább visszaszorul, és ezeket egyre kevesebben használják majd - hívta fel a figyelmet Novák Péter.
Kovács Zita