5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A gazdasági világválság meghatározza a hétfőn nyíló százéves Bourget-i légiszalont is: a légiforgalom csökkenése, a repülőgépgyártók rendeléseinek elhalasztása, sőt lemondása, valamint az Air France Rio de Janeiro-Párizs járatának közelmúltban történt katasztrófája miatt visszafogott hangulatban kezdődik Európa legnagyobb légi seregszemléje és vására a francia fővárosban.

Míg a korábbi légiszalonokat a két nagy gyártó, az Airbus és a Boeing közötti rivalizálás és nyilatkozatháború jellemezte a rekordrendelésekről, az idén június 15. és 21. között megrendezésre kerülő 48. Párizs-Le Bourget-i Nemzetközi Légi- és Űrszalon ezen a téren kevésbé ígérkezik látványosnak.

"Ez nem a megrendelések vására lesz" - jelentette ki Louis Gallois, az Airbust gyártó nyugat-európai légi-, hadi- és űripari konzorcium, az EADS francia vezérigazgatója egy hétvégi konferencián. A cég német elnöke, Thomas Enders szerint két esemény nyomja rá bélyegét az idei kiállításra: a gazdasági válság és az Airbus A330-as tragédiája, amely egyelőre tisztázatlan körülmények között zuhant a hónap elején az Atlanti-óceánba, fedélzetén 228 személlyel.

"A legfontosabb jelenleg a megrendelések teljesítése és ügyfeleink támogatása" - hangoztatta Enders. A légitársaságok ugyanis a gazdasági válság miatt finanszírozási problémákkal, valamint a légiforgalom csökkenésével küzdenek.

Az EADS ugyanakkor azt reméli, ha rekordot nem is dönt, de idén is legalább annyi megrendelése lesz, mit tavaly. Legalább háromszáz Airbus megrendelésére számítanak idén a vezetők, "de lehet, hogy sokkal kevesebb lesz" - ismerte el Enders. Az EADS vezetői szerint a válság hatásait leginkább a 2010-2011-es megrendelésekben fogja érezni az Airbus.

Az EADS bevételének kétharmadát kitermelő Airbus gépekből 2009 első negyedévében a tavalyinál héttel kevesebbet, 116 darabot szállítottak le. Tavaly egész évben 483 Airbust adtak át a megrendelőknek. A legnagyobb európai repülőgépgyártó nyeresége 40 százalékkal csökkent az első negyedben; 170 millió euróra olvadt az egy évvel korábbi 285 millió euróról. A bevétel 8,5 milliárd euróra esett a 2008 első negyedévében elért 9,9 milliárdról.

A gazdasági válság miatt 2001 után - amelyet a szeptember 11-i amerikai repülőgépes merényletek határoztak meg - idén először csökken a légiforgalom az utasok és a teherszállítás terén egyaránt - közölte Charles Edelstenne, a francia repülőgépgyártó vállalatok tömörülésének (GIFAS) az elnöke, a kiállítás fő szervezője.

A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) hétfőn nyilvánosságra hozott adatai szerint az Egyesült Államokban tavaly már leépítettek 30 ezer állást az ágazatban, és az elbocsátási hullám tovább terjedhet, főként Európára és Ázsiára. Európában 25 ezer munkahely szűnhet meg, ha a világgazdasági konjunktúra nem indul be hamarosan.

A szervezet számításai szerint a világ légitársaságainak idei együttes vesztesége megközelítheti a 9 milliárd dollárt. Az utasszállítás várhatóan 8 százalékkal 2,06 milliárd főre csökken, a teherszállítás pedig 17 százalékkal hanyatlik. A világszerte 230 légitársaságot tömörítő IATA azzal számol, hogy a tagok összesített bevétele idén minden korábbinál nagyobb mértékben, éves szinten 15 százalékkal - 80 milliárd dollárral - 448 milliárd dollárra csökken és jövőre is folytatódik a bevételcsökkenés.

A kedvezőtlen gazdasági helyzetet tükrözi az is, hogy az Egyesült Államokban történt jelentős elbocsátásokat követően a két nagy polgári repülőgépeket gyártó vállalat, a Cessna és a Gulfstream lemondta részvételét a kiállításon.

A bemutatók terén a legnagyobb várakozás a Szuhoj Szuperjet 100-as európai bemutatkozását előzi meg. Ez az első teljes egészében a Szovjetunió felbomlása után Oroszországban tervezett 75-95 férőhelyes regionális utasszállító gép. Újdonság lesz Párizsban az osztrák Schiebel cég által gyártott, S-100 Camcopter típusú pilótanélküli helikopter felszállása is.

A csúcstechnológiát alkalmazó Boeing 787 Dreamliner, az amerikai gyártó legújabb közepes utasszállító repülőgépe és az Airbus A400M négy légcsavaros, felső szárnyas közepes katonai teherszállító repülőgépe viszont hiányával fog kitűnni a kiállításon, ugyanis mindkét gép esetében csúszik az átadás. A nagyon várt F–22 Raptor, az amerikai Lockheed nehéz vadászbombázója sem lesz látható a szalonon.

Hétfőtől a szakmai napok zajlanak, majd péntektől a nagyközönség előtt is nyitva áll Európa legnagyobb légi bemutatója és vására. A centenáriumi kiállításon régi repülőgépeket is megtekinthetnek a látogatók: közel harminc, 1909 és 1960 között gyártott repülő tart majd bemutatót, köztük az is, amelyikkel a francia Louis Blériot 1909-ben először átrepülte a La Manche-csatornát.

A kiállítókat illetően rekord várható: 48 országból - köztük először idén először Ausztráliából, Litvániából, Líbiából, Mexikóból és Tunéziából - több, mint 2200 kiállító mutatkozik be a várhatóan több, mint 200 ezer érdeklődőnek a Bourget-i légikiállításon.

Az eseményről az mfor.hu a hét során helyszíni beszámolót közöl.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!