A nemzetközi hitelminősítő hétfői londoni bejelentése szerint a MÁV besorolása az eddigi "Ba1"-ről egy fokozattal "Ba2"-re módosul, stabil kilátással.
A Moody's által az osztályzatrontáshoz fűzött elemzés szerint jóllehet a vállalat likviditási pozíciója az idén "elfogadható" szinten marad, a hitelminősítő ugyanakkor azzal számol, hogy 2011-ben jelentős mértékben romlani fog, tekintettel az abban az évben esedékessé váló nagy összegű törlesztésekre.
A MÁV-ra jelenleg érvényben lévő besorolás magas szintű kormányzati támogatást feltételez, korlátozó tényezőként hat azonban a likviditási pozíció miatt mind gyengébb önálló adósi profil - áll a Moody's indoklásában.
A hitelminősítő szerint mindazonáltal a stabil kilátás azt a várakozást tükrözi, hogy a MÁV kellő időben képes lesz esedékessé váló adósságinak refinanszírozására. A Moody' hangsúlyozza: valószínűnek tartja, hogy a magyar állam kisegítené a vasúttársaságot, ha az mégis törlesztési hátralékba kerülne.
Májusban egy másik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Standard & Poor's is visszaminősítette a MÁV-ot, egyszerre két fokozattal a "BB" szintről - a köztes "BB mínusz" kihagyásával - "B plusz"-ra. Az S&P akkor azzal indokolta a lépést, hogy véleménye szerint a magyar vasúttársaság likviditási pozíciója "nagyon gyenge".
A Moody's "Baa1" - a többi hitelminősítő módszertanában "BBB plusz"-nak megfelelő - osztályzattal tartja nyilván a magyar államadósságot; a cég által a MÁV-nak hétfőn megadott új osztályzat ennél négy fokozattal gyengébb.
A Standard & Poor's által a MÁV-ra érvényben tartott besorolás is négy fokozattal marad el a magyar szuverén besorolástól, tekintettel arra, hogy az S&P Magyarországot mint államadóst és a magyar vasúttársaságot is a Moody's osztályzatainál egyaránt két osztattal alacsonyabb szinten listázza. A Standard & Poor's magyar szuverén adósosztályzata "BBB mínusz", stabil kilátással.
MTI/Menedzsment Fórum