3p

Tíz hazai kkv közül kilenc nincs tisztában azzal, mit is jelent a logisztika, s emiatt nem is képes az ezzel kapcsolatos tevékenységének hatékonyságán javítani. Ez is kiderült azon a logisztikai roadshow-n, amely Budapest és Veszprém után júniusban Nyíregyházát is útjába ejtette.

A legtöbb kisvállalkozás esetében egészen az alapoktól kell indulni, azaz a logisztika fogalmát tisztázni. Ez sokkal több mint fuvarozás vagy raktározás, hiszen a vevői igények felmérését és az utánkövetési folyamatokat is magában foglalja. A magyar kkv-knak azonban kevesebb mint tíz százaléka gondolja ezt így és alkalmazza cégénél, derült ki a roadshow-t szervező Ghibli Kft. lapunkhoz eljuttatott felméréséből.

Felesleges kiadások

A nyíregyházi előadáson elhangzott: a cégek tisztában vannak azzal, hogy többet kellene foglalkozniuk logisztikával, mégsem terveznek jelentősebb fejlesztéseket ezen folyamataik hatékonyabbá tételére. A fejlődéshez elsősorban szemléletváltására van szükség.

További probléma, hogy sok kkv éppen az információhiány miatt fordítja felesleges kiadásokra a pénzét. A könyvelésből például nem derülnek ki pontosan a logisztikai költségek: a könyvelési struktúra ugyanis egyáltalán nem sorolja a raktárosok bér- és járulékköltségeit a logisztikai kiadások közé.

Szabó Zoltán (középen) a nyíregyházi előadáson

Ezért fontos, hogy a cégvezetők rendszeresen gyűjtsék össze és elemezzék utóbbi költségeiket. Így "fülön csíphetőek" azok a problémás pontok a vállalati folyamatokban, melyeknél szükséges költséget csökkenteni.

Nem tudják, mi kell a vevőnek

Szintén hiányosság, hogy "a cégek nagy része - és ezt felmérésünk is alátámasztja - nem kérdezi meg vevőit, mire is van valójában szükségük" - emelte ki előadásában Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. ügyvezetője. Inkább saját maguk próbálják kitalálni az igényeket, vagy a konkurenciát másolják, esetleg a külföldi példát követik.

Ehelyett azonban felméréseket kellene végezniük, hogy a valós vevői igényekre is fény derüljön. Szép számmal lehetne olyan magyarországi példákat említeni, amikor ennek hiánya miatt a társaságok milliókat költöttek el feleslegesen, tette hozzá.

A logisztika képes versenyelőnyhöz juttatni a magyar vállalatokat, ha felismerik jelentőségét, és ennek kezelése során nem ragadnak le a fuvarozás, raktározás szintjén.

"Mi mással lehetne elsőséget elérni egy cégnek, mint gyorsasággal, piacismerettel és hatékonysággal?!" - összegezte véleményét a vezető.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!