A Mozdonyvezetők Szakszervezete kedden jelentette be, hogy munkabeszüntetést tart április 10-én, szombat 8-14 óra között, ha legkésőbb 2010. április 9-én nem jön létre megállapodás a kollektív szerződés helyi függelékei ügyében, amely meghatározza például a munkarendet, a munkaidő beosztás szabályait, a pihenőidőt, a szolgálatba való jelentkezés és a munkavégzés helyszínét.
A munkáltató közleményében hangsúlyozza: értetlenül áll a Mozdonyvezetők Szakszervezete sztrájkfenyegetése előtt, hiszen a kollektív szerződés új helyi függelékeiről folyamatosan tárgyalnak a vezérigazgatóságon illetve a területi központokban.
A MÁV-Trakció tájékoztatása szerint hat helyszínen a tárgyalások megállapodás közeli helyzetet értek el. Szegeden az új helyi függelékről a munkáltató a Mozdonyvezetők Szakszervezetének javaslatát elfogadta, és létrejött a megállapodás, amelynek módosítását később a szakszervezet kezdeményezte. A múlt héten a felek aláírták a helyi függeléket Pécsett. További négy helyen - Budapesten, Debrecenben, Miskolcon és Szombathelyen - a mielőbbi megállapodás reményében folynak a tárgyalások. A kialakult munkaügyi konfliktus lényege, hogy míg a MÁV-Trakció a tárgyalások kiinduló alapjának a 2010. január 31-éig érvényben volt helyi függelékek és azok alkalmazási gyakorlatát tekinti, addig a MOSZ tisztségviselői több helyen a korábbi tartalommal történő megkötést is visszautasítják.
A vasúttársaság hangsúlyozza, hogy sem a kollektív szerződés helyi függelékeivel, sem más munkáltatói intézkedésekkel nem rontja a társaságnál dolgozó mozdonyvezetők munkavégzésének feltételeit, azonban a jelenlegi vasúti vontatási piac elvárásaihoz jobban alkalmazkodó vontatási szolgáltatásra van szükség. A mozdonyvezetők munkahelyének hosszú távú megőrzése is ezt kívánja a piaci szemléletet. A személyi alapbéremelést a munkáltató 2010. január 1-jéig visszamenőleg végrehajtotta, ennek hatására a mozdonyvezetők idei reálkeresete 9-10 százalékkal növekszik tavalyhoz képest.
MTI/Menedzsment Fórum