4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter a mai napon Kamarás Miklósnál, a MÁV Zrt. elnökénél és Heinczinger Istvánnál, a MÁV Zrt. vezérigazgatójánál kezdeményezte a MÁV Start Zrt. igazgatósági tagjainak felmentését, a Felügyelő Bizottság megújítását és az utastájékoztatásért felelős vezetők személyes felelősségre vonását.

Vasszigorral nyitott Kákosy(Mfor-montázs)

A miniszter döntését azután hozta meg, hogy meghallgatta a MÁV és a MÁV Start vezetőinek beszámolóját a január másodiki utasforgalmi intézkedésekről, derül ki a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium lapunkhoz eljuttatott közleményéből.

Kákosy Csaba az MTI kérdésére azzal indokolta lépését, hogy "az év első munkanapján kis híján összeomlott a fővárosi elővárosi közlekedés".

Visszahívják az igazgatóságot és az FB-t

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek megerősítette: a miniszter arra kérte a MÁV menedzsmentjét, hogy hívják vissza a MÁV Start igazgatóságát, felügyelőbizottságát, valamint záros határidőn belül jelöljék ki az új tagokat, akik "alkalmasak a változó és utasbarát, szolgáltató vasútpolitika megvalósítására".

A MÁV közleménye azonban kiemeli: elbocsátásról szóló döntés sem a vezetők, sem más vasúti dolgozó esetében nem született, azaz egyetlen munkaviszony megszüntetését sem kezdeményezte a miniszter.

Heinczinger szerint először megvizsgálják, mely szakemberek lehetnek alkalmasak a piacon a vasúti közlekedés irányítására, ellenőrzésére. Az igazgatóság és a felügyelőbizottság felmentése tehát csak az új tagok kinevezésével egyidőben történhet meg.

Kákosy Csaba a megbeszélésen elmondta: határozott és azonnali lépeseket vár a vasúttársaságok vezetőitől annak érdekében, hogy az utasok tájékoztatása a jelenleginél magasabb színvonalú legyen.

Káosz szerdán


Mint ismert, január első napjaiban komoly fennakadások voltak Budapest elővárosi forgalmában, az utasok járatkimaradásokkal és késésekkel szembesültek.

A Budapest-Piliscsaba, a Budapest-Martonvásár, a Százhalombatta-Budapest, a Budapest-Vác, a Budapest-Vácrátót-Vác, a Gödöllö-Budapest, a Budapest-Mende, a Sülysáp-Budapest és a Monor-Budapest vonalakon az elővárosi vonatok szerdán nem indultak el, a MÁV korábbi közleménye szerint az időjárás miatt.

Bár szerda estére több szakaszon megindulhatott a közlekedés, egyes vonalokon még akkor is távolsági személyvonatok helyettesítették az elővárosi vonatokat. Utóbbiak - a szokásos menetrendtől eltérve - a főváros körzetében valamennyi elővárosi állomáson és megállóhelyen megálltak, emiatt 15-20 perces késéssel jártak. Az elővárosi vasúti közlekedés végül csak csütörtök reggel tért vissza a normális kerékvágásba.

A történtekkel kapcsolatban Kákosy megjegyezte: nem az a probléma, hogy az időjárási viszonyok miatt adott esetben kevesebb vonat jár, hanem az, hogy a vasúttársaság nem kezelte megfelelően a kialakult helyzetet. Szerinte sem a pályaudvarokon várakozó utasokat, sem a nagyközönséget nem tájékoztatták megfelelően. "Én egy szemléletet kérek számon" - emelte ki.

Heinczinger: nem működött a belső utasítási rendszer

Mindezzel kapcsolatban Heinczinger István az MTI-nek elmondta: a forgalmi irányítók és a csomóponti főnökök jogaikkal élve január elsején a havazás miatt és a meteorológiai intézet előrejelzése alapján úgy döntöttek: január másodikán nem tudnak teljes üzemben működni, mert fűtési problémák és a készenléti munkatársak létszáma miatt nem lehet tisztán tartani váltókat. Utóbbi probléma ugyanis torlódást és késéseket okozhat.

Ezt megelőzendő, akkor helyes döntés született, de később kiderült, hogy nem lesz akkora havazás, mint amekkorát előre jeleztek, tette hozzá Heinczinger. Addigra azonban az utasításokat már kiadták, és vasúttechnológiai szempontból már nem lehetett visszahívni az embereket, illetve forgalomba állítani a tárolóhelyről ki nem hozott vonatokat, magyarázta a vezérigazgató.

Egyúttal elismerte: a kialakult helyzetet kommunikációs probléma is kísérte. A MÁV ezért saját hatáskörben vizsgálja, hol csúszott félre a külső és belső kommunikáció, miért nem tájékoztatták az utasokat.

Az eddigi információk szerint a vasúti belső utasításokat sem adták ki, mert a jegykiadók, a jegykezelők sem tudták megmondani az utasoknak, mikor járnak a vonatok. A vezérigazgató szerint ebből látszik, hogy a MÁV Start belső utasítási rendszere nem működött.

A fennakadások miatt egyébként a Fidesz szerdán azonnali vizsgálatot követelt a kormánytól, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) pedig arra kérte Kákosy Csabát, hogy "tegyen rendet az államvasútnál, és nevezze meg a felelősöket".

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!