3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar kormány és a MÁV mindenben teljesítette a MÁV Cargo privatizációs szerződésében foglalt vállalásait - jelentette ki Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken.

A magyar minisztériumi vezető az MTI kérdésére az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) vezérigazgatójának nyilatkozatára reagált, aki a keretfeltételek többszöri módosítását rótta fel a magyar félnek, és erre hivatkozva takarékossági intézkedések és létszámleépítés szükségességét helyezte kilátásba. Az ÖBB vezérigazgatója pénteken Bécsben közölte, hogy az osztrák vasút számottevő leépítést készít elő magyar teherszállító leányvállalatánál, a Rail Cargo Hungariánál, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról.

Völner Pál szerint az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosítására. Közölte: az összes pályahasználati díj alapját még az idei évben is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok.

Emlékeztetett arra is: a díjszerkezet átrendezése csak a jövő évtől várható, azt azonban a díjak megállapítását végző Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. úgy készítette elő, hogy a vasúti árufuvarozási szektor összes terhei ne növekedjenek. A változással az alap- és járulékos szolgáltatások (vonattovábbítás, állomáshasználat) költségei csökkennek, a nem kötelezően nyújtandó kiegészítő szolgáltatások díjai (tolatás, kocsirendezés, áttengelyezés) önköltségi szintre emelkednek. E hatások döntő részben kiegyenlítik egymást, így az árufuvarozási piac szereplői várhatóan nem érzékelnek jelentősebb költségnövekedést - mutatott rá.

Völner Pál kitért arra, hogy a kiegészítő szolgáltatások jelenleg a MÁV számára aránytalanul veszteségesek, e tevékenységek többnyire gazdaságtalanok. Példaként hozta fel az államtitkár, hogy a tolatásnál stand by jellegű munkavégzés történik, jelentős költséggel és ezzel szemben kiszámíthatatlan az igénybevétel, és így az ebből eredő bevétel. A díjváltozás a valós költségeket, azok növekedését tükrözik a pályahálózat-működtetők adatai alapján, az Európai Unió idevonatkozó előírásaival összhangban.

Az államtitkár elmondta: a Rail Cargo Hungaria (RCH) sem az eljárásrend szerinti időszakban - azaz tavaly november végéig -, sem azóta nem jelezte fenntartásait a VPE-nél. A cég a szaktárcát is csak néhány hónapja kereste meg az ügyben.

A minisztérium vizsgálja a jövő évtől életbe lépő díjtételek módosításának lehetőségét, keresi a minden érintett számára elfogadható megoldást, ezért folyamatosan egyeztet a hazai vasúti teherszállítás döntő hányadát bonyolító RCH képviselőivel is - tájékoztatta az MTI-t Völner Pál. A MÁV Cargo szerződéseit egyébként az elszámoltatási kormánybiztos hivatala is vizsgálja, erről még augusztusban értesült a Magyar Nemzet.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!