Magyarországról, Budapestről rajtol április 20-án a Dakar raliversenyeket szervező A.S.O. iroda idei "Dakar-pótló" autóversenye. A Közép-Európa Rali elnevezésű futam április 26-ig tart, és Románia felé halad, onnan vissza a Balatonhoz. Az igazi megmérettetés idén Portugáliából, Lisszabonból indult volna, de a cég a mauritániai terrorveszélyre hivatkozva lefújta azt. Azóta ment a találgatás, hogy pótolják-e az elmaradt ralit.
Országimázs
A cég mai budapesti sajtótájékoztatóján egyébként azt is bejelentette, hogy az áprilisi verseny is egy sorozat lesz, tehát ennyiben nemcsak a világhírű futam pótléka lesz. Kisebb versenyeket minden évben rendezni fog az A.S.O., ennek a sorozatnak "Dakar-series", azaz Dakar-sorozat lesz az elnevezése. Az idei futam azonban a felfokozott várakozásoknak köszönhetően várhatóan nagyobb figyelmet kap majd, mint a további versenyek, hiszen az elmaradt idei futam miatt nagy érdeklődés kíséri az A.S.O. rendezvényeit.
Marketing-szempontból ez nagy lehetőség Magyarországnak és a szomszédos Romániának is - mondta Újhelyi István, az esemény megrendezését támogató Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára. A magyar kormány 200 ezer euróval (hozzávetőleg 50 millió forinttal) támogatja a rendezvényt, amit nem a sportra fordított állami keretből, hanem a Magyar Turizmus Zrt. költségvetéséből fizetnek majd ki.
A politikus szerint ez a befektetés bőven meg fog majd térülni, hiszen nemcsak az óriási értékű médianyilvánosság lesz hasznos az ország számára, hanem a versenyzők és a csapatok elszállásolása, ellátása is emeli majd az adóbevételeket - mondta a politikus.
Márpedig Etienne Lavigne, a Dakar versenyigazgatója arra számít, hogy nem állnak majd sokkal kevesebben a rajtnál, mint januárban Lisszabonnál: "a nagy gyári csapatok már jelezték részvételi szándékukat" - közölte. A verseny szervezője egyébként a nevezési díjak leszállításával is igyekszik ösztönözni a csapatokat - ennek eredményeképpen az is elképzelhető, hogy több magyar csapat vállalja az indulást.
Debrecen és Szeged is jól jár
Az idei Dakar lefújása előtt a magyar tervek még arról szóltak, hogy a kormány a 2009-es sivatagi futam megrendezését támogatná. Úlyhelyi István szerint azonban most jobb üzlet köttetett: az eredeti tervek arról szóltak, hogy a magyar államnak 550 millió forintba (2,2 millió euró) kerülne a licencdíj megszerzése, ehhez kapcsolódóan pedig mintegy 3-400 millió forintos szervezési költséggel járt volna a rendezvény. A mostani 200 ezer eurós támogatás tehát ehhez képest csekélynek mondható.
Korábbi számítások alapján egy "rendes" Dakar itthon 4,6 milliárd forintos pótlólagos keresletet is generálhatna. Azt nem lehet tudni, hogy most mire számít a kormány és a Magyar Turizmus Zrt., de ha "bejönnek" a szervezők számításai, akár még ennél egy kicsivel magasabb is lehet ez az adat. A Közép-Európa Rali ugyanis nemcsak Budapestet és a Balatont érintené - ahogy arról a Dakar-tervek idején szó volt -, hanem egy Szegedi bemutatkozóval és egy debreceni "ottalvós" napal is kiegészülne. Bizonyos bevételnövekedésre tehát a két kelet-magyarországi város szállodái és vendéglátói is számíthatnának.
LNG