Majdnem 50 milliárd forintot költött el tavaly a Rogán Antal alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal (Nkoh), írja a Magyar Nemzet. A lap a közbeszerzési adatbázisban található összegzések és szerződések alapján kiszámolta, hogy a különböző állami intézmények kommunikációjára, nyomdai és PR-költségeire 46,7 milliárd forintot osztott szét a szerv. Mindeközben egy 2016-os keret-közbeszerzésre hivatkoztak, ami azonban 25 milliárd forintos, tehát a kabinetminiszter és csapata jócskán túlköltekezett.
A haszonélvezők a kormány megbízásainál egyébként is rendre nyertes Balásy Gyula, Kuna Tibor és Csetényi Csaba érdekkörébe tartozó társaságok voltak. A Balásy-cégek tavaly 30 milliárdot kommunikálhattak el, Kunáék 12,9 milliárdot, Csetényi és köre pedig 3,5 milliárdot.
A Magyar Nemzet a számításainál a tájékoztatókban rögzített alapösszegeket vette figyelembe, mert a legtöbb ilyen kiírásnál az Nkoh meghatároz pluszban egy opciós összeget, amelyet az eredeti alapösszeg kimerülése után lehet lehívni, de ez minden ajánlatnál változik Van, ahol csak néhány millióról van szó, de adott esetben akár az eredeti ár 60 százalékát is elérheti, így nem tudni, hogy pontosan mennyi pénzt hívtak le a nyertes cégek. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal a meghívásos közbeszerzés 2016-os kiírásakor még úgy kalkulált, hogy „a keretmegállapodás alkalmazására 1100 állami szervezet köteles, illetve jogosult, így az az alapján megkötendő egyedi szerződések száma a szerződés érvényessége alatt várhatóan legalább 250-300 darab lesz”. Ennek ellenére a Magyar Nemzet összesítése szerint eddig csak 91 szerződést kötött a hivatal mintegy 70 állami tulajdonú szervezettel és intézménnyel.
mfor.hu