Újabb nyílt közbeszerzési pályázatot írt ki a ferihegyi repülőtér kettes termináljának átépítésére, illetve kibővítésére a BA. Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent felhívás szerint a nyertes pályázónak 50 ezer négyzetméter új utasforgalmi területet kell építenie, 35 ezer négyzetméternyit át kell alakítania, 12 ezer négyzetméternyit pedig el kell bontania.
Lebontják a T2 közepét
"Az átépítés során a kettes terminál húsz százalékát (a 2A és 2B közötti, jelenleg funkció nélküli részt – a szerk.) gyakorlatilag kivesszük, és helyére egy úgynevezett Skycourt-csarnokot húzunk fel" - mondta el az mfor.hu kérdésére Szollár Domokos.
A BA szóvivője szerint az új épületrész főleg kereskedelmi egységeknek, így éttermeknek, boltoknak fog helyet biztosítani. Bár a 2A-t és a 2B-t egybeépítik, mindegyik külön funkciót kap: előbbi a nem schengeni, utóbbi a schengeni utasforgalmat szolgálja majd ki.
Ferihegy 2 átalakítására egyébként már 2007. november végén kiírt egy tendert a BA, ám arra a túl rövid határidő miatt nem érkezett kellő számú érvényes ajánlat, tette hozzá a szóvivő. Emiatt a repülőtér-üzemeltető társaság újabb pályázat meghirdetésére kényszerült, ám ez Szollár Domokos szerint nem fog időbeli csúszást eredményezni a kivitelezésben.
A bontási munkálatokat a szükséges engedélyek megérkezése előtt amúgy sem lehetne elkezdeni, márpedig azokat valószínűleg csak május környékén kapja meg a repülőtér, tette hozzá.
Ami a határidőket illeti, a győztes cégnek a szerződéskötéstől számítva három és fél éven belül kell befejeznie a munkálatokat. A kettes terminál bontása 2008 május vége, június eleje körül kezdődik majd, és az első fázis - a SkyCourt (Égi Udvar) megépítésével - rá egy évre zárul le.
A második és a harmadik fázist 2010-2011-re tervezik, ennek során egy-egy új szárnnyal fog bővülni a kettes terminál. "Az építkezést időben azért osztottuk három részre, mert csak így lehet folyamatosan fenntartani a forgalmat" - magyarázta Szollár Domokos.
Bár a BA ígérete szerint a munkálatok alatt sem kell majd az eddiginél többet várni az utasoknak a check-in pultoknál - számuk kezdetben nem fog csökkenni -, annyit a szóvivő is elismert, hogy kellemetlen mellékhatásokkal számolni kell.
Így a tranzitban kevesebb lesz az üzlet, nehezebb lesz majd közlekedni a terminál egyes részei között, felponyvázott építési területeket kell kerülgetni, és feltehetőleg az építkezéssel együtt járó hang- és porhatásokat sem lehet majd teljes egészében kiküszöbölni.
Konténerekbe költöznek
A repülőtér egyébként már megkezdte a felkészülést az átmeneti időszakra, s március közepére elkészül a "kitelepített" irodistáknak ideiglenesen helyet biztosító „konténerváros” is.
Az összesen 3200 négyzetméter alapterületű, központi fűtéssel és klímaberendezéssel is ellátott konténerek naponta 300-350 ember számára biztosítanak majd iroda-, tárgyaló- és öltözőhelyiséget.
A szóvivő azt nem kívánta közölni, mekkora összeget szánnak a terminál átépítésére. Annyit azonban elárult, hogy a repülőtér összesen 261 millió eurót (65 milliárd forint) felemésztő fejlesztésének a kettes terminálhoz kapcsolódó beruházások jelentik a legköltségesebb részét. Erre a célra a BA-nak egyébként millió eurós nagyságrendű uniós támogatást is sikerült elnyernie.
Csak nagypályásokkal számolnak
A komoly költségek miatt a BA "nagypályás, megfelelő referenciákkal" rendelkező cégek jelentkezését várja a tenderre, az Unió egész területéről, hívta fel a figyelmet a szóvivő.
A pályázók között lesznek minden bizonnyal a Hochtief építőipari cégei is, amelyek azonban - a BA ígéretei szerint - az elbírálás során semmiféle előnyt sem fognak élvezni a többi vállalattal szemben. Mint ismert, a BA-t a brit BAA-tól megvásárló Hochtief AirPort a nemzetközi építőipari csoport, a Hochtief száz százalékos tulajdonú leányvállalata.
Lesz-e elég utas?
Az egyelőre kérdéses, fog-e a fejlesztésekkel párhuzamosan érdemben bővülni Ferihegy utasforgalma. Tavaly a repülőtér - éves szinten négy százalékos növekedést produkálva - 8,6 millió utast szolgált ki, és a következő esztendőkben - Reinhard Kalenda, a BA korábbi vezérigazgatója szerint - szintén hasonló mértékű, évi öt-hat százalékos bővüléssel (azaz 2015-re 12-14 milliós forgalommal – a szerk.) lehet számolni.
Összehasonlításul: az elmúlt 15 év során átlagban 11 százalékos volt a növekedési ütem.
Ez azt jelenti, hogy - a jelenlegi állás szerint - a kapacitások egy része kihasználatlan maradhat tekintetbe véve azt, hogy - a nagyívű fejlesztéseknek köszönhetően - 2015-ben már húsz, 2025-ben pedig évi harmincmillió utas fogadására is alkalmas lesz majd a légikikötő.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum