5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mivel a tavaly év végi tender eredménytelen volt, a napokban újabb pályázatot írt ki Ferihegy 2 átépítésére a Budapest Airport (BA). A május végén kezdődő beruházás során a kettes terminál egyötödét lebontják, ennek ellenére az ígéretek szerint a forgalomban nem kell fennakadásokkal számolni. Igaz, üzletből ideiglenesen kevesebb, zajból és porból viszont feltehetőleg annál több lesz majd. Mfor.hu háttér.

Újabb nyílt közbeszerzési pályázatot írt ki a ferihegyi repülőtér kettes termináljának átépítésére, illetve kibővítésére a BA. Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent felhívás szerint a nyertes pályázónak 50 ezer négyzetméter új utasforgalmi területet kell építenie, 35 ezer négyzetméternyit át kell alakítania, 12 ezer négyzetméternyit pedig el kell bontania.

Lebontják a T2 közepét


"Az átépítés során a kettes terminál húsz százalékát (a 2A és 2B közötti, jelenleg funkció nélküli részt – a szerk.) gyakorlatilag kivesszük, és helyére egy úgynevezett Skycourt-csarnokot húzunk fel" - mondta el az mfor.hu kérdésére Szollár Domokos.

A BA szóvivője szerint az új épületrész főleg kereskedelmi egységeknek, így éttermeknek, boltoknak fog helyet biztosítani. Bár a 2A-t és a 2B-t egybeépítik, mindegyik külön funkciót kap: előbbi a nem schengeni, utóbbi a schengeni utasforgalmat szolgálja majd ki.

Ferihegy 2 átalakítására egyébként már 2007. november végén kiírt egy tendert a BA, ám arra a túl rövid határidő miatt nem érkezett kellő számú érvényes ajánlat, tette hozzá a szóvivő. Emiatt a repülőtér-üzemeltető társaság újabb pályázat meghirdetésére kényszerült, ám ez Szollár Domokos szerint nem fog időbeli csúszást eredményezni a kivitelezésben.

A bontási munkálatokat a szükséges engedélyek megérkezése előtt amúgy sem lehetne elkezdeni, márpedig azokat valószínűleg csak május környékén kapja meg a repülőtér, tette hozzá.

Balra a 2B, jobbra a 2A, középen az új épületrész, az Égi Udvar 

Ami a határidőket illeti, a győztes cégnek a szerződéskötéstől számítva három és fél éven belül kell befejeznie a munkálatokat. A kettes terminál bontása 2008 május vége, június eleje körül kezdődik majd, és az első fázis  - a SkyCourt (Égi Udvar) megépítésével - rá egy évre zárul le.

A második és a harmadik fázist 2010-2011-re tervezik, ennek során egy-egy új szárnnyal fog bővülni a kettes terminál. "Az építkezést időben azért osztottuk három részre, mert csak így lehet folyamatosan fenntartani a forgalmat" - magyarázta Szollár Domokos.

Új terminálszárnyakat is kap a T2

Bár a BA ígérete szerint a munkálatok alatt sem kell majd az eddiginél többet várni az utasoknak a check-in pultoknál - számuk kezdetben nem fog csökkenni -, annyit a szóvivő is elismert, hogy kellemetlen mellékhatásokkal számolni kell.

Így a tranzitban kevesebb lesz az üzlet, nehezebb lesz majd közlekedni a terminál egyes részei között, felponyvázott építési területeket kell kerülgetni, és feltehetőleg az építkezéssel együtt járó hang- és porhatásokat sem lehet majd teljes egészében kiküszöbölni.

Konténerekbe költöznek

A repülőtér egyébként már megkezdte a felkészülést az átmeneti időszakra, s március közepére elkészül a "kitelepített" irodistáknak ideiglenesen helyet biztosító „konténerváros” is.

Az összesen 3200 négyzetméter alapterületű, központi fűtéssel és klímaberendezéssel is ellátott konténerek naponta 300-350 ember számára biztosítanak majd iroda-, tárgyaló- és öltözőhelyiséget. 

A szóvivő azt nem kívánta közölni, mekkora összeget szánnak a terminál átépítésére. Annyit azonban elárult, hogy a repülőtér összesen 261 millió eurót (65 milliárd forint) felemésztő fejlesztésének a kettes terminálhoz kapcsolódó beruházások jelentik a legköltségesebb részét. Erre a célra a BA-nak egyébként millió eurós nagyságrendű uniós támogatást is sikerült elnyernie.    

Csak nagypályásokkal számolnak

A komoly költségek miatt a BA "nagypályás, megfelelő referenciákkal" rendelkező cégek jelentkezését várja a tenderre, az Unió egész területéről, hívta fel a figyelmet a szóvivő.

A pályázók között lesznek minden bizonnyal a Hochtief építőipari cégei is, amelyek azonban - a BA ígéretei szerint - az elbírálás során semmiféle előnyt sem fognak élvezni a többi vállalattal szemben. Mint ismert, a BA-t a brit BAA-tól megvásárló Hochtief AirPort a nemzetközi építőipari csoport, a Hochtief száz százalékos tulajdonú leányvállalata.

Lesz-e elég utas?

Az egyelőre kérdéses, fog-e a fejlesztésekkel párhuzamosan érdemben bővülni Ferihegy utasforgalma. Tavaly a repülőtér - éves szinten négy százalékos növekedést produkálva - 8,6 millió utast szolgált ki, és a következő esztendőkben - Reinhard Kalenda, a BA korábbi vezérigazgatója szerint - szintén hasonló mértékű, évi öt-hat százalékos bővüléssel (azaz 2015-re 12-14 milliós forgalommal – a szerk.) lehet számolni.

Összehasonlításul: az elmúlt 15 év során átlagban 11 százalékos volt a növekedési ütem.

Ez azt jelenti, hogy - a jelenlegi állás szerint - a kapacitások egy része kihasználatlan maradhat tekintetbe véve azt, hogy - a nagyívű fejlesztéseknek köszönhetően - 2015-ben már húsz, 2025-ben pedig évi harmincmillió utas fogadására is alkalmas lesz majd a légikikötő.

Wéber Balázs


Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!