Fontos mérföldkőhöz érkezett a világ legnagyobb közösségi oldala, a Facebook azáltal, hogy taglétszáma elérte az 500 millió főt, jelentette be múlt szerdán céges blogjában Mark Zuckerberg, a cég alapítója és vezetője.
Az eredetileg amerikai egyetemisták közötti kommunikációra kifejlesztett, hat éve működő site jelenleg már hetven nyelven érhető el, és - a Google, a Microsoft és a Yahoo mellett - az egyik leglátogatottabb helynek számít az interneten. Külföldi térhódítását érzékelteti, hogy felhasználóinak hetven százaléka az Egyesült Államokon kívül él.
1,6 millió felett jár a magyar Facebook
Az ismerősök felkutatását és velük való kapcsolattartást szolgáló oldal Magyarországon is rohamléptekkel terjeszkedik. Míg 2009 áprilisában még 250 ezer aktív felhasználója sem volt az oldalnak, addig idén áprilisig egymillióra nőtt ez a szám, jelenleg pedig már több mint 1,6 millióan jelentkeznek be hetente legalább egyszer az oldalra, mondta el az mfor.hu-nak Kismartoni Zsolt.
A Facebook hazai kereskedelmi képviseletét tavaly április óta ellátó Est Media Group (EMG) online üzletág vezetője szerint havonta tíz százalékkal bővül az aktív felhasználók köre, így - az exponenciális növekedést is beszámítva - év végére 2,5 milliós közösséggé nőheti ki magát az oldal hazánkban.
A jelenlegi első számú közösségi portál, az Origo Zrt. tulajdonában lévő Iwiw 4,4 millió felhasználóval rendelkezik - igaz, a napi látogatók száma "mindössze” 1,2-1,3 millió körül mozog a Webaudit adatai szerint. "A Facebooknál ez a szám jelenleg 800 ezret tesz ki, tehát a növekedési ütemet figyelembe véve év végére beérjük az iwiWet” - jósolja Kismartoni Zsolt.
Többszáz milliós bevételek
Az üzletág vezető kérdésünkre nem kívánta közölni, hogy az őrült ütemű növekedéshez mekkora reklámbevétel társult a tavalyi évben. "Annyit mondhatok, hogy ezen a téren is dinamikus növekedést sikerült elérnünk, tehát a Facebook-kapcsolat abszolút beváltotta a hozzá fűzött reményeket”.
Becslések szerint az oldal hazai reklámbevételei már tavaly is minimum többszáz millió forintra rúgtak - legalábbis erre lehet következtetni a konkurensek adataiból. Az iWiW például tavaly több mint félmilliárd forintot szedett be a hirdetőktől - ennek egynegyede már nem reklámokból, hanem az egyre nagyobb jelentőségű partnerkapcsolatokból származott. Az üzemeltetési költségek pár százmillió forintot emésztettek fel, így az üzletág pozitív eredménnyel zárta az évet, mondta korábban a Világgazdaságnak Vaszily Miklós, az Origo Zrt. vezérigazgatója.
Még az iWiWet is túlteljesítette a piac harmadik nagy szereplője: a 2,8 millió taggal rendelkező Myvip hozta ugyanis össze az oldalt üzemeltető Generál Média Kft. 1,3-1,4 milliárdos bevételének döntő részét. A gazdasági napilap szerint a hirdetési forgalom zömét, egyedi, speciális megállapodások, kampányok adják, amelyek főleg kor, nem, lakhely szerint célzott, személyre szabott megjelenésekben csúcsosodnak ki.
Terjeszkedne az EMG
Az EMG egyelőre csupán a Facebook hirdetéseinek értékesítését végzi, ám már tervezik a kapcsolat szorosabbra fűzését is, mondta az mfor.hu-nak Kismartoni Zsolt. Példaként a stratégiai tanácsadást említette, de emellett más területeken is együttműködhet a jövőben a két cég.
A magyar piac fejlődési képességét és a benne rejlő lehetőségeket jelzi, hogy míg 2008-ban a netezők 45 százaléka használta a közösségi oldalakat, addig tavaly már minden második. Ráadásul számottevően nőtt azok száma, akik ezt napi rendszerességgel teszik.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum