A Toyota az idén világszerte várhatóan 8,54 millió járművet értékesít, míg a General Motors 8,53 milliót, és ezzel a második helyre szorul. A profitban máris kevésbé szoros a verseny: a japán cég tavaly 13 milliárd, míg amerikai riválisa csak 2,5 milliárd dollár többletet termelt.
A Toyota néhány hete nyitotta meg nyolcadik, 1,3 milliárd dolláros észak-amerikai összeszerelő üzemét Mississippiben, a General Motors ezzel szemben sorra zárja be gyárait. Sean McAlinden, az amerikai Autóipari Kutató Központ közgazdásza szerint Henry Ford óta egyetlen cég sem tudott olyan növekedést produkálni, mint a Toyota.
A távol-keleti márka hatékony gyártási módszert fejlesztett ki, amelyben a munkások például naponta ezerszer ellenőrzik a gyártósorokat a hibák kiszűrésére. A General Motors megpróbálta másolni a módszert, sikertelenül.
A General Motors az utóbbi húsz évben téves fejlesztési úton haladt: a nagyobb a jobb elv jegyében mind hatalmasabb tömegű és erősebb, benzinfaló autókat fejlesztett és gyártott, miközben az üzemanyag csak egyre drágult. A statisztikák szerint a Toyota átlagosan minden autójával 1800 dollárral többet keres, mint a General Motors.